Måske alligevel liv på Mars

Foto: NASA/JPL/Malin Space Science Systems

Fund af metangas på Mars indikerer aktivitet på planeten.
Det er lykkedes et hold forskere fra NASA at registrere områder med metangas i atmosfæren på vores røde naboplanet Mars. Opdagelsen indikerer ret revolutionerende at planeten enten er biologisk eller geologisk aktiv. Metangassen blev første gang registreret i 2003 og uden en vedvarende kilde til at producere gassen vil den efterhånden forsvinde fra atmosfæren. Det er altså ikke tilfældet kan NASA nu slå fast. Det ser ud til at mængden at metangas er stabil og der kan altså være tale om liv – sandsynligvis i form af mikroorganismer, der producerer metangassen. En anden mulighed er vulkanske aktiviteter på planeten, men ihærdige studier har hidtil ikke registreret aktive vulkaner på Mars.

Den epokegørende opdagelse sammen med opdagelsen af isvand i 2007 har ikke gjort det mindre interessant at sende fartøjer til planeten for nærmere undersøgelser. NASA forventer at sende en robot til Mars i 2011.

Fakta om Mars
Mars er opkaldt efter den romerske krigsgud og er den fjerde planet i forhold til Solen og Jordens nærmeste nabo i rummet. Jorden er den tredje planet i forhold til Solen og Jupiter er den femte planet. Ligesom Jorden og Jupiter er Mars ca. 4.6 milliarder år gammel.
Mars har ligesom Jorden skyer i atmosfæren og områder med is på dens nordlige pol, men i modsætning til Jorden har Mars intet flydende vand på overfladen.  Den rustrøde farve, der kendetegner Mars kommer fra det store jernindhold i planetens jord.

Overfladen på Mars. Foto: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona/Texas A&M University