Solstorm mod Jorden kan varsle nordlys

En kraftig solstorm mod Jorden kan forstyrre radiokommunikation, men også varsle chancer for nordlys.

Af og til kan solpletter ses på solen med det blotte øje (foto til venstre), når et skydække slører solens skarpe lys. Kig ikke direkte mod solen uden øjenbeskyttelse. Foto: Niels Lisborg/NaturGrafik og Boykov/Dreamstime.

Torsdag 28. oktober 2021 observerede NASA et kraftigt soludbrud, der ventes at sende en solstorm mod Jorden. Der går normalt omkring 3 dage før et udbrud og en solstorm vendt mod Jorden rammer Jordens atmosfære og kan give forstyrrede radiosignaler, men også mulighed for nordlys.

Solpletter og soludbrud

Nordlys fotograferet i Nordjylland. Foto: Niels D. Lisborg/NaturGrafik.dk.

Når et tyndt skydække dæmper solens skarpe lys kan man af og til skimte mørke pletter på solskiven. De såkaldte solpletter er aktive områder, hvor der kan opstå soludbrud. Et soludbrud er en voldsom energiladet eksplosion i solens atmosfære. De fremkalder elektromagnetisk stråling, der sendes som såkaldte solstorme af sted ud i rummet. Strålingen, som udsendes ved soludbrud kan påvirke Jordens atmosfære og forstyrre radiokommunikation – og i værste fald bl.a. ødelægge satellitter. Der går normalt omkring 3 dage før et udbrud og en solstorm vendt mod Jorden rammer Jordens atmosfære.

Soludbrud omkring en solplet. Soludbrud sker i aktive regioner omkring solpletter, hvor intense magnetiske felter dukker frem fra Solens overflade. Røntgenstråling og UV-stråling, som udsendes ved soludbrud kan påvirke Jordens ionosfære og forstyrre langtrækkende radiokommunikation. Foto: Hinode/Wikimedia.

Solstorme skaber forstyrrelser af Jordens magnetfelt som følge af forøget solaktivitet i form af soludbrud. Kraftige solstorme giver gode muligheder for nordlys.

Solstorm kan give nordlys

Nordlys (aurora borealis) ses netop, når kraftige solstorme rammer Jordens atmosfære med store elektriske udladninger, der slynger elektrisk ladede partikler mod jorden. Jordens magnetfelt fanger partiklerne, der ledes mod Jordens poler. Atomer i atmosfæren optager de ladet partikler. Når atomerne afgiver energien igen og bliver neutrale, udsender de stråling bl.a. i form af synligt lys – det vi kan opleve som nordlys.

Nordlys fotograferet over en sø i Canada. Foto: Stephan Pietzko, Dreamstime.com.

Kilder: Wikipedia, NASA, Videnskab.dk, berlingske.dk. Forsidefoto: James Percy/Dreamstime.com.

Følg NaturGuide.dk