Nyopdaget planet har flere ligheder med Jorden

Astronomer fra NASA har via rumteleskopet Kepler opdaget 20 nye jordlignende planeter. Fotografik: NASA.

Astronomer fra Nasa har ved hjælp af data fra rumteleskopet Kepler opdaget nye 20 exo-planeter uden for vores solsystem. Særligt en planet vækker interesse!

Exoplaneter er betegnelsen for jordlignende planeter, der kredser om en stjerne ligesom vores planet kredser om solen. Særligt en af de nye planeter har fået ekstra opmærksomhed fra astronomerne. Denne spændende planet har fået tildelt det ret kedelige navn KOI-7923.01.
KOI-7923.01 har næsten præcis samme størrelse som Jorden. Et år på KOI-7923.01 varer et år 395 dage, og klimaet kan, ifølge astronomerne minde om Jordens arktiske klima i Sibirien, hvis planeten altså har en atmosfære! KOI-7923.01 er dog sandsynligvis varm nok til at rumme flydende vand, hvilket er afgørende for liv, som vi kender det på Jorden.

Planetens stjerne ligger cirka 720 lysår væk fra Jorden. Det betyder at mennesket med vores nuværende teknologi ikke har mulighed for at besøge planeten med et rumskib.
/NL