Monark-sommerfugl truet af sprøjtegifte og skovrydning

Amerika: Berømt træk-sommerfugl trues af illegal skovhugst og sprøjtegift.

Monarken er en træksommerfugl i takvingefamilien. Sommerfuglen er hjemmehørende i USA og Mexico, og den er kendt for at kunne trække over store afstande. Således også til Europa. Den er registreret en enkelt gang i Danmark. Foto: NaturGrafik.dk.

Hvert år i sensommeren forlader den berømte træk-sommerfugl; monarken det østlige Canada og USA og begiver sig ud på en op mod 4000 km lang flyvetur for at overvintre i  skovområder i det centrale Mexico, hvor sommerfuglene samles på træerne i millioner. De mange tusinde monarksommerfugle, der samles for at overvintre, hører blandt et af verdens fantastiske naturfænomener.

Overvintringspladser truet af skovhugst
De skovområder, hvor sommerfuglene overvintrer er imidlertid plaget af ulovlige skovrydninger, hvilket i følge Verdensnaturfonden WWFs afdeling i Mexico er en medvirkende årsag til at sommerfuglen er i drastisk tilbagegang med det laveste registrerede antal (2012/2013) i 20 år!
I løbet af de seneste 10 år har ulovlige, organiserede skovrydninger, svarende til 2.000 fodboldbaner, hvor monarksommerfuglene overvintrer, bevirket at bestanden er faldet voldsomt. En aktuel undersøgelse fra Oyamel-skoven, Mexico, viser at sommerfuglens overvintringsareal er indskrænket fra 18,19 ha i 1996/1997 til kun 1,19 ha i 2012/2013.

Truet af sprøjtegifte i landbruget
En anden alvorlig trussel for monark-sommerfuglen er brugen af sprøjtegifte i landbrugsområder i USA og Canada, hvor sprøjtegifte,  hovedsageligt roundup, har udryddet en stor del af de planter (mildweed/silkeplante), hvor sommerfuglen lægger sine æg og larverne udvikles. Dertil kommer at der også er færre vilde blomster, hvor sommerfuglene kan hente nektar. Det siger sommerfugleeksperten Craig Wilson fra Texas A&M University til canadiske CBC News.

Se den fantastiske video fra BBC om monark-sommerfuglens træk og overvintring.

Kilder: cbc.ca, politiken.dk