Ny svampeart fundet i Danmark

En ny, stor svampeart er fundet i Danmark ved Kolding. Foto: Tobias Guldberg Frøslev, Statens Naturhistoriske Museum.

Nyopdaget svampeart findes måske kun i Danmark.

I de senere år er der registreret flere nye, svampearter i Danmark, men det absolut til sjældenhederne at forskerne finder store og iøjnefaldende svampe som dette fund, der er en gulgrøn hatsvamp, der kan blive mere end 10 cm høj. Den nye svampeart er fundet ved Marielundskoven ved Kolding og har meget passende fået navnet Cortinarius koldingensis.
Svampen har længe været kendt, men det er først fornyligt lykkedes at finde tilstrækkeligt nyt svampemateriale i skovbunden, som nu efter grundige undersøgelser har gjort, at svampen officielt er blevet stemplet som en helt ny art.

Cortinarius koldingensis er en stor, grøngul hatsvamp, som tilhører knoldslørhattene. Knoldslørhattene er en af de første grupper af svampe, der er undersøgt i dybden med DNA-analyser, men trods omfattende indsamling og DNA-analyser af knoldslørhattene er Cortinarius koldingensis til dato udelukkende kendt fra Danmark – og kun ved Marielundskoven.

Kilde: Pressemeddelelse fra Naturhistorisk Museum.