Vilde svampe er rige på D-vitaminer

Spiselig rørhat (Karl Johan) og kantareller. Finske forskere har påvist at skovsvampe har et meget højere indhold af D-vitamin end dyrkede svampe.

Spis vilde svampe i den mørke tid og få vigtige D-vitaminer.

Mennesket kan selv danne D-vitamin ved hjælp af sollys (UV-stråler), men mange danskere får faktisk for lidt D-vitamin, hvilket sundhedsmæssigt kan være ret alvorligt da D-vitaminer har mange vigtige funktioner og bl.a. beskytter mod knogleskørhed, slidgigt.
Et panel af amerikanske forskere er kommet frem til at D-vitaminmangel spiller en rolle i 17 forskellige former for kræft såvel som ved hjertelidelser, slagtilfælde, forhøjet blodtryk, diabetes, depressioner, autoimmune lidelser, gigt og osteoporose, muskelsvækkelse og – smerter, paradentose og fosterskader.

Ligesom mennesker har svampe evnen til at producere D-vitamin, hvis de udsættes for solens ultraviolette stråler. Svampe, du selv har plukket, f.eks. champignoner på marker og enge eller skovens kantareller er fyldt med D-vitaminer.
De fleste af de svampe vi køber i butikkerne er fremdyrket i væksthaller i mørke, hvilket fratager svampene de vigtige D-vitaminer.

Markchampignon i naturen har et højere indhold af D-vitamin end butikkernes dyrkede svampe.

Annonce:
Denne svampebog bør du eje! Find den her!

Allerede for flere år siden opdagede finske forskere at skovsvampe havde et meget højere indhold af D-vitamin end dyrkede champignoner. Og for et par år siden fremførte forskere fra Aarhus Universitet at kunstigt UV-lys kunne øge champignoners indhold af D-vitamin.

Det er påvist, at champignoners produktion af D-vitamin svarer til processen i huden hos mennesker efter solbadning. Svampene producerer ikke kun vitamin D2, men også vitamin D3 og vitamin D4.

Her om efteråret, hvor solen efterhånden står lavere på himlen og vi trækker i mere tøj, er det begrænset hvor meget D-vitamin vi danner i huden. Så er der ekstra god grund til at samle svampe i skov og mark. D-vitaminet i svampene er generelt ret stabilt, så det bevares ved tilberedning – og generelt skal svampe tilberedes. Svampe har i tilgift et højt indhold af kostfibre, der er godt for fordøjelsen og samtidig en god proteinkilde.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at voksne og børn over 4 år tager et dagligt tilskud på 5-10 µg (mikrogram) D-vitamin i vinterhalvåret (oktober til april). Børn under fire år anbefales 10 µg D- vitamin året rundt. Kilde: Sundhedsstyrelsen.

Er du vegetar – eller af anden årsag ønsker at skære ned for kødforbruget, så kan svampe netop bidrage med vitaminer, der findes i animalske fødevarer, men ikke i planter.

At samle svampe i naturen er, udover svampenes gode egenskaber, også en hyggelig aktivitet, der kombinerer udeoplevelser, frisk luft og bevægelse. Her har jeg fundet en lidt usædvanlig Karl Johan med mange frugtlegemer vokset sammen.

Brug en nyere svampebog

Der kommer løbende ny viden om vores svampe. En del ældre svampebøger angiver flere svampe som spiselige, men som man i dag ikke længere anbefaler som spisesvampe. Det gælder f.eks. Violet ametysthat og orange-kantarel. Anvend derfor gerne en nyere svampebog. Herunder kan du se et udvalg af svampebøger – og sammenligne annoncetilbud og -priser fra forskellige forhandlere.

Sammenlign bøger og de bedste priser fra forskellige forhandlere

Aktuelle annoncepriser og tilbud (opdateres hver uge)
Spiselige Svampe Og Deres Giftige Dobbeltgængere - Hans R. Laux - Bog
70,-
Spiselige svampe og deres giftige dobbeltgængere
Omfattende guide til indsamling af de spisesvampe. Bogen gennemgår 111 spisesvampe og deres giftige dobbeltgængere i farvebilleder og udførlige beskrivelser udseende, voksesteder og forvekslingsmuligheder. Symboler viser om svampen er spiselig, smager d
80,-
Find & Spis De Bedste Svampe - Thomas Læssøe - Bog
130,-
Find og Spis de allerbedste spisesvampe
En super guide til de bedste danske spisesvampe. Med opskrifter på lækre retter med de indsamlede svampe. Bogen rummer beskrivelser af de ca. 30 bedste spisesvampe med oplysninger om kendetegn, voksesteder og sæson samt muligheder for forvekslinger. Illus
150,-
Politikens Svampebog - Henning Knudsen - Bog
Politikens svampebog kombinerer smukke farvefotos og gode historier med den klassiske og omfattende felthåndbog. Bogen har grundige beskrivelser af 230 forskellige svampe og deres...
150,-
Naturguide Svampe - Shelley Evans - Bog
SVAMPE er en ideel håndbog, hvis man har lyst til at studere svampe. Takket være det lille format er det også en praktisk bog at tage med på ferierejsen. De detaljerede fotografier og præcise...
160,-
Svampe - Du Kan Spise - Jens H. Petersen - Bog
170,-
Svampe i Danmark
En let anvendelig og overskuelig guide til 280 svampe, der hører hjemme i Danmark og Nordeuropa. • Beskrivelse af svampenes udseende, voksesteder og spiselighed• Tydelig gennemgang af forvekslingsmulighederne• Vellignende farvefotos af alle bogens
Svampe - du kan spise
Bogen til dig som er begynder udi at samle svampe. Svampeekspert Jens H. Petersen guider dig sikkert igennem de danske spisesvampe. Med masser af fotos og artsportrætter, lærer du at genkende spiselige svampe, og ikke mindst at genkende disses uspiseli
Svampe - du kan spise-Jens H. Petersen-Bog
I "Svampe - du kan spise" har Jens H. Petersen fokus på de svampe, som kan bruges i køkkenet og som kan spises. Denne håndbog er opbygget på en overskuelig, grafisk måde og den indeholder flotte og illustrative fotos, som også giver et godt bill
Svampe
Om efteråret er skoven fuld af svampe. Svampe er flotte at se på. I Danmark har vi gode spise-svampe. Andre er meget giftige. Lær om svampe her i bogen. Lix: 19 Bogen tilhører serien Fakta 3. Der findes frit tilgængelige opgaver til bogen på www.tu
208,-
Politikens svampebog-Jens H. Petersen-Bog
Når efteråret er på vej er det tid til at gå ud i naturen og finde alle de skønne svampe, der kan bruges i køkkenet. Men det kan være svært at finde vej i de mange svampe, så "Politikens svampebog" kan let blive din bedste ven.Henning Knudsen og
220,-
Vis flere produkter

Husk, når du samler svampe: Spis kun svampe som du er helt sikker på. Som nybegynder bør du starte med kantareller og rørhatte. Se også 5 spisesvampe som du selv kan samle.

Kilder: eatingwell.com, klogkost.dk, health.com, ing.dk, iform.dk, Samvirke.dk, sund-forskning.dk. Frontfoto: Henrikhl/Dreamstime.com.