Strandringspinderen – en af kystlandets smukkeste larver

Der kan være knald på farverne hos strand-ringspinder-larven.

På gode sommerdage trækker vi gerne mod stranden og kysten – og støder i den forbindelse af og til på nogle i øjnefaldende arter. En af dem er strand-ringspinderen, der kan optræde talrigt og tilmed i fine farver.

Den voksne strandringspinder. Foto: Ed van der Es, CC BY 3.0, Wikipedia.

Strandringspinderen (Malacosoma castrensis) er som voksen en mere neutral natsværmer i brunlige nuancer, men i larvestadiet er den fuld af spræl og farver i orange og lyseblåt.

Livet starter som et æg, der overvintrer og på utrolig vis overlever is, sne og bidende blæst og sus fra havet.

Ægget er ikke alene. Navnet ringspinder kommer nemlig af, at den voksne natsommerfugl lægger sine æg i en ring omkring en gren på den udvalgte plante som larverne senere skal leve af.
Larverne trives på flere af de kystnære planter bl.a. strand-malurt, hindebæger, strandvejbred med flere.

I den første tid lever søskendeflokken i et fælles silkespind. I takt med at larverne bliver større spreder de sig ud og kan ofte findes i mindre kolonier.
Undertiden møder man vandrende larve-korteger, der i deres spredning bl.a. kan krydse veje og stier.

Strandringspinder-larver på vandring.

De udvoksede larver forpupper sig i begyndelsen af juli i en silkekokon og ca. en måned senere bryder den voksne sommerfugl frem og indtager sommernatten.

Larvernes lange behåring er en beskyttelse mod fjender.
Larvernes lange behåring er et forsvar mod at blive spist. Hos nogle mennesker kan hårene give udslæt, hvilket man bør være opmærksom på, hvis man tager en larve op i hånden.

strandringspinder
Strandringspinder-larve på strand-malurt.

Strandringspinder kaldes undertiden også for redespinder eller gråklit-spinder.
/NL