Undgå nærkontakt med smuk, men giftig larve

Giftige fyrreprocessionslarver
Giftige fyrreprocessionslarver er mest kendt fra Middelhavslandene, men findes også på Bornholm. Foto: Wikipedia.

De fleste danskere, der har været på ferie i Sydeuropa har sikkert bemærket de klaser af spind, der hist og her hænger på fyrretræerne. Det er natsværmeren med det svære, danske navn Fyrre-processionsspinder, der i Danmark indtil videre kun lever på Bornholm – omkring Dueodde.

Ofte ses larverne på vandring, hvor de går i stribe lange kolonner – den ene larve efter den anden. Som flere andre, danske sommerfuglelarver er disse hårede larver giftige. Hårene er larvens forsvar mod fjender – og kan give hudirritation, kløe og ligefrem åndedrætsbesvær, hvis mennesker kommer i kontakt med disse hår. Larven af fyrre-processionsspinderen er dog kendt for at være noget mere potent – og både husdyr og mennesker kan blive ret syge, hvis de kommer i kontakt med larvernes giftige hår.
Fyrre-processionsspinderen har været kendt på Bornholm siden 1930'erne og langt fra et nyt fænomen. Alligevel er der mange danskere (og udenlandske turister), der ikke har kendskab til risikoen ved at røre de ret fascinerende larver.
Det betyder også at der er flere eksempler på folk, der er blevet syge efter nærkontakt med larverne.

Ege-processionsspinderen måske på vej til Danmark.
En lignende art med samme giftighed er Ege-processionsspinderen, der indtil videre kun er fundet sporadisk i Danmark. Den kan i dag findes i bl.a. Tyskland og England. Larven er “bevæbnet” med op mod 62.000 hvide hår med det giftige protein, thaumetopoein.
I takt med klimaforandringerne ventes denne art også at udbrede sig i Danmark – og sammen med Fyrre-processionsspinderen bør danskerne lære disse arter at kende.

Ege-processionsspinder-larver. Foto: Wikipedia.

Fyrre-processionsspinderlarverne på Dueodde forekommer fra det sene forår til ca. 1. september. Især i højsommeren, juli og august, bemærker man dem når de vandrer i meterlange kæder – processionsspindere.

Også andre, danske arter kan give udslæt.
Også andre, danske sommerfuglelarver kan vandre på lidt samme måde. Det gælder f.eks. den ret almindelige Strandringspinder (Malacosoma castrensis), der i øvrigt også er behåret – og hos nogle kan give udslæt. Der findes flere hjemlige, udbredte arter som kan give mennesker hudirritation. Det gælder ikke mindst penselspinderlarver som brunhale (Euproctis chrysorrhea) og løvtræsnonne (Lymantria dispar). Generelt bør man undgå at tage behårede larver op i hånden.
/NL

Kilder: Miljøstyrelsen, nyheder.tv2.dk, pestium.dk, wikipedia.

Naturvejleder