Der er tigre på færde i det danske sensommer-landskab!

Pelsen er blød, men strittende. Det adrætte dyr bevæger sig helt nede i jordhøjde i en næsten glidende bevægelse. Ikke mange bemærker dem – og slet ikke bilisterne, der farer hurtigt forbi.

Af naturvejleder Niels D. Lisborg

Der er tigre på færde i det danske sensommer-landskab! Ikke i form af det store kattedyr som vi kender fra Asien, men som langhårede sommerfuglelarver af arten tigerspinder.

Langhårede sommerfuglelarver af arten tigerspinder krydser i stort tal de danske veje i august og september.

I tusindtal krydser larverne de danske veje i august og september. Mange klarer den og når sikkert over på den anden side. Næste forår udvikler de sig til smukke, hvide natsværmere. Nogle er kridhvide – andre er plettede som en dalmatiner. De voksne insekter har orange-gule farver på kroppen – ligesom en tiger – og formentlig deraf navnet.

De buskede larver bliver til hvide natsværmere. De voksne insekter har orange-gule farver på kroppen – ligesom en tiger. Foto: Sabine Jensen/NaturGrafik og Davemhunt Photography, Dreamstime.

De langhårede larver er faktisk ganske iøjnefaldende når man først har blik for det. Når efteråret sætter ind spinder hver enkel larve et hylster af den fineste silke. I denne silke-puppe overvintrer den og klarer sig igennem vinterens sne og frostgrader. Næsten som i eventyret om den grimme ælling forvandler larven sig inde i puppen til en prægtig, hvid natsværmer, der bryder frem når foråret for alvor har fat sidst i maj.

Larverne er lettere giftige, hvilken i nogen grad beskytter dem mod at blive spist af fugle. De lange hår kan hos nogle mennesker fremkalde hud-gener så vær opmærksom på dette hvis du håndterer larverne.