Der er tigre på færde i det danske sensommer-landskab!

Pelsen er blød, men strittende. Det adrætte dyr bevæger sig helt nede i jordhøjde i en næsten glidende bevægelse. Ikke mange bemærker dem – og slet ikke bilisterne, der farer hurtigt forbi. Der er tigre på færde i det danske sensommer-landskab! Ikke i form af det store kattedyr som vi kender fra Asien, men som langhårede sommerfuglelarver af arten tigerspinder.

Langhårede sommerfuglelarver af arten tigerspinder krydser i stort tal de danske veje i august og september.

I tusindtal krydser larverne de danske veje i august og september. Mange klarer den og når sikkert over på den anden side. Næste forår udvikler de sig til smukke, hvide natsværmere. Nogle er kridhvide – andre er plettede som en dalmatiner. De voksne insekter har orange-gule farver på kroppen – ligesom en tiger – og formentlig deraf navnet.

De buskede larver bliver til hvide natsværmere. De voksne insekter har orange-gule farver på kroppen – ligesom en tiger. Foto: Sabine Jensen/naturGrafik og © Entomart.

De langhårede larver er faktisk ganske iøjnefaldende når man først har blik for det. Når efteråret sætter ind spinder hver enkel larve et hylster af den fineste silke. I denne silke-puppe overvintrer den og klarer sig igennem vinterens sne og frostgrader. Næsten som i eventyret om den grimme ælling forvandler larven sig inde i puppen til en prægtig, hvid natsværmer, der bryder frem når foråret for alvor har fat sidst i maj.

Larverne er lettere giftige, hvilken i nogen grad beskytter dem mod at blive spist af fugle. Larvens lange hår kan hos nogle mennesker fremkalde hud-gener så vær opmærksom på dette hvis du håndterer larverne.
Larverne er lettere giftige, hvilken i nogen grad beskytter dem mod at blive spist af fugle. De lange hår kan hos nogle mennesker fremkalde hud-gener så vær opmærksom på dette hvis du håndterer larverne.

/NL