Sommerfugle smager med fødderne

Sommerfugle bruger fødderne til at smage med. Her en Lille kålsommerfugl.

Sommerfugle har smag for at jokke i maden.

Vidste du at dagsommerfugle smager med fødderne?
Som alle insekter har sommerfugle seks ben, men for enden af sommerfuglens ben, sidder der særlige sanseorganer, som sommerfuglen kan smage med. Når sommerfuglen lander på en blomst eller en frugt kan den således hurtigt vurdere om der er tale om noget spiseligt.
Når benenes afgørelse er vurderet positiv ruller sommerfuglen sin lange snabel ud for f.eks. at opsuge blomstens nektar eller gæret frugtsaft.

Sommerfuglen smager med fødderne, der afgør om noget er spiseligt. Herefter rulles den lange sugesnabel ud. Her en tidselsommerfugl.
Sommerfuglen smager med fødderne, der afgør om noget er spiseligt. Herefter rulles den lange sugesnabel ud. Her en tidselsommerfugl på kløver.

Fødderne afgør hvor sommerfugle-hunnen lægger sine æg.
Sommerfugle-hunnen bruger også fødderne forud for æglægningen. Fødderne skal nemlig smage om det er den rigtige værtsplante, hvorpå hun skal lægge sine æg. Sommerfuglelarver lever som hovedregel af planteføde, men mange arter er tilpasset nogle helt bestemte planter og kan kun trives der. Det er således afgørende for sommerfugle-hunnen at hun vælger den rigtige plante, hvis æg og larve skal have en chance for at udvikle sig.
Larverne af Danmarks uofficielle nationalsommerfugl Nældens takvinge (Aglais urticae) lever udelukkende på Stor Nælde (Urtica dioica).

Larverne af Nældens Takvinge er helt afhængige af, at moder-sommerfuglen lægger æggene på den rigtige plante. Larverne kan nemlig kun leve på brændenælde (Stor Nælde).
Larverne af Nældens Takvinge (til højre) er helt afhængige af, at moder-sommerfuglen lægger æggene på den rigtige plante. Larverne kan nemlig kun leve på brændenælde (Stor Nælde).

Kilde: lepidoptera.dk, regnskoven.dk, Danmarksinsekter.dk.