Boganmeldelse: Grøn terapi

Grøn terapi – en bog om naturbaseret psykoterapi.

Læst og vurderet af naturvejleder Niels Lisborg

På bogens bagside står der “velkommen til den første bog på det europæiske marked, som beskriver hvad begrebet naturbaseret psykoterapi er”. Som naturmenneske har jeg aldrig været i tvivl om at naturen har effekt på vores sindstilstand, hvor det ydre miljø påvirker det indre, hvilket også efterhånden er dokumenteret i talrige videnskabelige undersøgelser. Nysgerrig på titlen “Grøn terapi” satte jeg mig til rette med et anmeldereksemplar for at blive klogere på naturbaseret psykoterapi.

“Ret hurtigt må jeg erkende at bogen især er møntet på professionelle psykologer og psykoterapeuter”

Psykoterapi beskrives ofte som samtaleterapi, hvor der italesættes og arbejdes med de tanker, følelser, handlinger og hændelser, der gør, at man for eksempel bliver nedtrykt, føler angst eller bliver stresset m.m. Men hvad er så naturbaseret psykoterapi? Bogen giver allerede svaret i en kortfattet version på bogens omslag “Det er en retning, hvor man søger at danne og udvikle sin naturbevidsthed. Der tilstræbes at opdyrke en erkendelse af, at vi alle er en del af naturen”.

Side fra bogen.

Bogen igennem kommer læseren betydeligt dybere ind i begrebet og det går op for mig at det i højere grad handler om den indre natur end de rammer som naturen tilbyder og en erkendelse af, at vi alle er en del af naturen. Det er en spændende verden at blive klogere på, men lix-tallet er højt og man skal som ordinær læser (ego) med en fjern tilgang til psykoterapien holde tungen lige i munden. Ret hurtigt må jeg erkende at bogen især er møntet på professionelle psykologer og psykoterapeuter.
Som jeg læser bogen handler “Grøn terapi” også om vores ansvar som art over for andre arter – og omgivelserne i det hele taget. I den naturbaserede psykoterapi betragtes jorden som et levende væsen, fremgår det i bogen, hvilket kan synes noget langhåret, men bag udsagnet ligger tanken om at vi skal være hensyntagende for de livsformer og miljøer vi møder på vores vej.

Bogen er relativ svær at læse og som et ret jordbunden individ må jeg gang på gang stille spørgsmål ved nogle udsagn, men udsagn og tilgange, der også sætter tanker i gang og giver stof til eftertanke.

Bogen kan bl.a. købes i netboghandlen Tales.dk, hvor den er set til 191 kr. (annoncelink til tilbud).

Grøn terapi – en bog om naturbaseret psykoterapi af David BR Camacho, Sanne Rimpler og Robert S. Ehlers. Forlaget mellemgaard 2020. Paperback, 262 sider. Vejl. pris: kr. 259,95,-