Boganmeldelse: Efter Isen – Liv og landskab fra Skive Fjord til Venø Bugt

Omslaget af bogen, Efter isen. Foto: Jens Kristian Kjærgaard

Et portræt af en billedskøn limfjordsegn.

Læst af naturskribent Søren Olsen.

Umiddelbart syd for Sallings fede, kuperede, landbrugsprægede moræneland ligger en gigantisk smeltevandsslette. Dette område, mellem Skive Fjord, Venø Bugt og mod syd Flyndersø og Stubbergård Sø, er et såkaldt dødislandskab. Det har en spændende geologisk forhistorie og store dele af det henligger den dag i dag som natur. Blandt andet med Hjelm Hede og Sønder Lem Vig.

Lokale naturvenner og Skive Kommune arbejder på at få en del af området udnævnt som Naturpark Flyndersø, og det forstår man godt. Det smukke landskab portrætteres på bedste vis i fotonaturbogen”Efter Isen – Liv og landskab fra Skive Fjord til Venø Bugt.” Det er naturfotograf Jens Kristian Kjærgaard fra Mors, der tidligere har udgivet bøger om nationalparkerne i Thy og Vadehavet, der står bag.

Fiskeørn med en skalle foreviget ved Sønder Vig Lem. Foto: Jens Kristian Kjærgaard

Bogen indeholder flere hundrede fotos, en række malerier af Finn Have og Henrik Scheel Andersen, samt digte af Knud Sørensen. Spredt i bogen har Svend Bichel, tidligere præsident for Danmarks Naturfredningsforening, skrevet korte, velvalgte tekster. Det var på denne egn, at maleren Hans Smidth færdedes og beskrev heden, og det var også her, at Steen Steensen Blicher registrerede det daglige liv blandt fattigfolk og bønder.

Det er denne historiske arv bogen tager op. Den skildrer på smukkeste vis et stykke limfjordslandskab, når det er bedst. Og man får bestemt stor lyst til at besøge og udforske egnen nærmere.

Annonce:
Køb bogen “Efter Isen – Liv og landskab fra Skive Fjord til Venø Bugt” hos Saxo.