Orkidéer og hedelyng trues af luftforurening.

Forurening fra landbruget truer hederne
Den nøjsomme hedelyng normalt klarer sig godt i konkurrencen med andre planter, så længe der er kun er lidt næring. Tilføres ekstra næring fra luften kan græsser og brændenælder med flere indvandre på heden og udkonkurrere lyngen.

For meget kvælstof i luften fra landbruget truer en lang række plantearter.
I følge Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, truer luftforurening fra landbruget med at udrydde 60 forskellige arter af orkideer og andre planter. 179 andre plantearter har det også skidt. Det gælder blandt andet arter af viol og kamille. Det oplyser forsker Jesper Bak til DR.

Årsagen er luftens høje indhold af kvælstof, der hovedsageligt stammer fra ammoniak fra gødning fra dyr. Gødningen spredes ud på marker, hvor ammoniak fordamper og forurener luften med kvælstof, der nedfældes over landskabet. Det går bl.a. ud over heder, hvor den nøjsomme hedelyng normalt klarer sig godt i konkurrencen med andre planter, så længe der er kun er lidt næring. Tilføres ekstra næring fra luften kan græsser og brændenælder med flere indvandre på heden og udkonkurrere lyngen.

“…landbruget skal udlede mindre kvælstof, hvis planterne ikke skal dø.”

Sommerfugle bliver også ramt
Forurening betyder ikke kun noget for planterne. Den rammer bl.a. andre også de sommerfugle, der lever af planterne, siger Jesper Bak til DR. Han mener, at landbruget skal udlede mindre kvælstof, hvis planterne ikke skal dø.

Aarhus Universitets Nationalt Center for Miljø og Energi har netop skrevet en rapport om de mange arter, vi skal beskytte i Danmark.
/MR