Boganmeldelse: Botanicum

Læst og vurderet af Marianne Riis.

Botanicum – Velkommen til museet – der er fri entre!

Der findes flere bøger i serien “Velkommen til museet” – oversat fra engelsk, og nu er “Botanicum” – om planteriget, udkommet på dansk.

Da bogen Botanicum landede i huset blev nysgerrigheden straks vagt af både mig og mine to børn på hhv. 6 år og 7 år. Det store A3-format med flotte illustrationer var dragende for os alle tre. Et museum med døgnåbent, der rummer flere udstillinger om mange forskellige planter og svampe. En eftermiddag blev herefter afsat til at gå på museum hjemme i stuen – hele familien.

Ligesom bogens omslag, der er fyldt med flotte illustrationer af planter, træer og svampe, er det samme gældende for resten af bogen. Man kan næsten kun blive imponeret når man ser de farverige tegninger som følger de beskrevne arter. I starten af bogen er indgangen til museet en beskrivelse af de forskellige udstillinger man kan finde på sin vej rundt i bogen. Første “udstilling” omhandler, jeg vil næsten sige naturligvis, “De første planter”. En fin udstilling til trods for at svampe, lav og alger er puttet ind under denne kategori og disse er jo som bekendt ikke er planter. Botanicum er da heller ikke en fagbog for en biologistuderende, men en flot bog for skolebørn i folkeskolealderen.

Kæmpe træer og kødædende planter

Forskellige emnegrupper bliver behandlet, hvor ofte både plante og frø er beskrevet og flot illustreret. Særligt afsnittet om det kæmpe mammuttræ, der kan blive op til 80 meter højt, og afsnittet om de kødædende planter imponerede drenge.

Illustration fra bogen.

Man kan fint springe imellem de forskellige udstillinger alt efter interesse og det er nemt at navigere rundt i bogen. Bogen omhandler ikke specifik den danske eller nordiske natur og personligt kunne jeg godt ønske, at der var flere hjemmehørende arter beskrevet, men for børnene er det en fin introduktion til planteriget.
Svampe og laver har kun fået tildelt 2 sider i den store bog, hvor jeg som den eneste i familien synes dette var for lidt.

Ialt er der syv udstillinger og et bibliotek i form af et indeks. Konklusionen er, at Botanicum bestemt er en anbefalelsesværdig bog og særligt til den yngste del af befolkningen. Begge mine børn var ihvertfald begejstret for den. Personligt synes jeg at planterigets store betydning for mangfoldigheden og livet på Jorden, er vigtig viden at give videre til mine børn – og her er Botanicum et godt sted at starte. Bogen kan bl.a. købes hos Saxo.

Botanicum – velkommen til museet af Kathy Willis, illustreret af Katie Scott, 96 sider, hardcover. Vejledende pris: 299,99, Forlaget Mammut 2020 (oversat fra engelsk, original version 2016).