Sommerfuglelarver om vinteren?

graesspinder_vinter
Græsspinderlarve på vintervandring. Foto: Urmas Tartes.

Vinteraktive sommerfuglelarver med frostvæske i kroppen.

En læser har i februar fundet en håret sommerfuglelarve og spørger om det kan være rigtigt at man kan finde aktive sommerfuglelarver i naturen om vinteren?
Og ja, det kan det! Normalt forbinder vi sommerfugle og sommerfuglelarver med sommerhalvåret, men den danske natur rummer også flere arter af sommerfuglelarver om vinteren.
Typiske arter man kan støde på i vintertiden er bl.a. den rødbrune, behårede larve af kanelbjørnen (Phragmatobia fuliginos). Kanelbjørnen er en natsommerfugl, der hører til bjørnespinderne. På milde vinterdage kan larven finde på at forlade sit skjul og kravle rundt på veje og stier.

Kanelbjørnens larve kan opleves på milde vinterdage. Foto: Urmas Tartes.
Kanelbjørnens larve kan opleves på milde vinterdage. Nogle anser den for en forårsbudbringer, der ses før trækfuglene. Foto: Urmas Tartes.

Kanelbjørnens larve kan endda træffes kravlende på sne. Larvens blod indeholder en slags frostvæske der gør den i stand til at overvintre i kulden.

vanddrikker_sne
Græsspinderen er en af de sommerfuglelarver, der kan ses om vinteren. Foto: Urmas Tartes.

Larven af brombærspinderen (Macrothylacia rubi) hører sammen med græsspinderen (Euthrix potatoria) også blandt de arter, der af og til ses om vinteren. Græsspinderen kan endda tilbringe vinteren skjult inde i sneen.
Der findes faktisk en hel del danske sommerfuglelarver som overvintrer i larvestadiet. Det er ret fascinerende at de små dyr med indbygget “frostvæske” kan overleve sne, frost og is.

Her en larve af natsværmeren af kyststængeluglen (Apamea anceps). Foto: Urmus Tartes.
Her en larve af natsværmeren af kyststængeluglen (Apamea anceps). Foto: Urmas Tartes.

Larvernes blod indeholder en blanding af forskellige kemiske stoffer, der bevirker at de kan overleve en kold dansk vinter. Mange af dem ned til minus 20 grader C eller mere.
En gruppe danske forskere undersøgte for nogle år siden træbukkelarven Rhagium Mordax' avancerede evne til at frostsikre sig selv. Takket være sine anti-fryse proteiner i blodet kan træbukkelarven overleve ned til 30 minus grader.
Måske kan insekternes avancerede frostvæske en dag fremstilles industrielt og hjælpe til at hindre isdannelse på møllevinger, fly m.m.
/NL

Kilder: Wikipedia, wildlifegardeners.org, looduskalender.ee, Kristeligt Dagblad.