Sollys sænker blodtrykket

Hud som bliver udsat for sollys frigiver stof som sænker blodtrykket, viser nyt studie. Foto: Dreamstime.

Tag ud i det fri når solen skinner – og få lavere blodtryk.
Det er kendt at der er flere dødsfald og større risiko for hjertekarsygdomme om vinteren end resten af året. Nu ser det ud til at forskerne har fundet noget af forklaringen:
Forskere ved University of Southampton og University of Edinburgh har opdaget at når sollys rammer huden bliver blodtrykket sænket som følge af huden tømmer sit lager af det blodtrykssænkende signalstof nitrogenoxid (NO) over i blodkarrene.
– Når huden bliver udsat for solskin, bliver små mængder af nitrogenoxid overført fra huden til blodomløbet, hvilket mindsker spændingerne i blodkarrene så blodtrykket falder. I takt med at blodtrykket falder mindskes også risikoen for hjerteslag. Det fortæller professor Martin Feelisch ved Experimental Medicine and Integrative Biology, Southampton University i en pressemeddelelse.
Undersøgelserne er publiceret i Journal of Investigative Dermatology.
/MR