Hvilket hvidt pudder på egeblade?

egemeldug
Svampen Egemeldug danner et hvidt lag (mel) på det unge egetræ. Det ses typisk fra højsommer frem til efteråret.

En læser har bemærket, at mange af de små egetræer har fået et “hvidt lag på bladene”, der hvor hun normalt færdes i skoven og spørger hvad det skyldes?

Svaret er svampen Ege-meldug (Microsphaera alphitoides). Egemeldug er en af de få invasive plantesygdomme, som er kommet til Danmark og Europa fra en helt anden verdensdel.

Svampen danner en hvid belægning på egebladene, der ofte ses fra hen på sommeren til ind i efteråret. Svampens mycelium sender særlige hyfer ned i bladet og suger næring fra cellerne.

Det er især de små egetræer, der kan blive påvirket og skadet af af svampen, men generelt vurderes Egemeldug ikke at have en større betydning for egetræerne i Danmark, selvom det er en invasiv plantesygdom.

Egemeldug påvirker især unge egetræer.

Egemeldug menes at stamme fra Nordamerika eller Asien og blev først observeret i Europa i 1907, hvor svampen blev fundet i Frankrig. Allerede året efter, i 1908, blev Egemeldug fundet i Skandinavien og den er i dag meget almindelig og udbredt i Danmark.
/MR

Kilder: Miljøstyrelsen, Københavns Universitet/Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning.