Boganmeldelse: Spiselige insekter

Foto fra hæftet "Spiselige insekter". Foto:
Fårekyllinger spises i stor stil i Thailand og resten af Asien. Foto fra hæftet, af Thomas Schoch/Wikimedia Commons.

Spis fårekyllinger i stedet for lørdagskyllinger.

spiselige_insekter
Forsiden af hæftet om spiselige insekter viser en kakerlak. Foto: Yuri/Istockphoto.com.

Læst af naturskribent Søren Olsen.
En god bøf består hovedsaglig af protein og fedt, og det er næringsstoffer, som kroppen skriger efter. Men da kødproduktion er meget omkostningsfuldt, sjældent bæredygtigt og tegner sig for en betydelig del af den samlede klimabelastning, kan insekter være et godt alternativ i fremtidens køkken. Både koen, grisen og hønen kan snart få konkurrence, da de tager meget plads og kræver mange ressourcer i forhold til insekter.

Insekters næringsindhold er fuldt på højde med kød fra de konventionelle husdyr, så meget tyder på, at dine børn vil guffe i fårekyllinger i sig i stedet for lørdagskyllinger. Og stegte græshopper kan gå hen og udkonkurrere burgeren i grillbaren.

Det fremgår af årets første nummer af tidsskriftet Natur og Museum fra Naturhistorisk Museum i Aarhus. I hæftet ”Spiselige insekter” guider biolog og forsker Joachim Offenberg fra Aarhus Universitet os rundt i det eksotiske køkken med insekter på menuen.

Aarhusforskeren fortæller, at i rene udskæringer af de dyr vi normalt sætter på spisebordet, ligger proteinindholdet omkring 20 procent. For eksempel er proteinindholdet i et kyllingebryst 21,5 procent, og lignende værdier gælder for fiskefileter og fersk svinekød. Selvom ernæringsforskningen på insekter stadig træder sine barnesko, så viser de nuværende undersøgelser, at proteinindholdet ikke er ringere i insekter end i kød.

Insekter indeholder ikke bare næringsstoffer. De kan også indeholde stoffer, der kan anvendes som lægemidler eller bruges i udviklingen af medicin. I det sydlige Afrika spiser man nogle tæger, der lever som skadedyr på vandmeloner. De spises kogt eller i pulverform som krydderi. Desuden kan man udvinde madolie af tægerne, og det interessante er, at det har vist sig, at olien har en medicinsk effekt og blandt andet kan bruges til sårbehandling.

Joachim Offenberg: Spiselige insekter. Natur og Museum, nr. 1, 2016, 36 sider, 68 kr.+ forsendelse, Naturhistorisk Museum, Aarhus.

Naturvejleder