Boganmeldelse: Hjemsøgt af tidevandet – The Society of Wildlife Artists i Vadehavet

En række naturkunstnere har skildret Vadehavets natur, landskab, fugle og planter med pensler, papir og farver. Det unikke verdensarvområde har hermed fået en smuk bog

Læst af naturskribent Søren Olsen

Umiddelbart virker Vadehavet fladt og ensformigt, men det skal man ikke lade sig narre af. Et besøg i Vadehavet er som at møde uendeligheden, hvor tidevandet hersker. At krydse et af de store tidevandsområder til fods eller skue ud over landskabet, mens vandet flyder i brede strømrender, bruser i storme eller stiger med tidevandet, kan være en altopslugende oplevelse. Især for os almindelige fastlandsdanskere.

Forsiden af bogen. Vadefugleflokke i Margrethekog, gouache og mudder af Kim Atkinson. Foto: Jody Lawrence

Den her berusende oplevelse, ja næsten ud-af-kroppen oplevelse, som et møde med Vadehavet kan give, har en gruppe internationale naturkunstnere haft, og de har omsat den til en meget smuk bog med titlen ” Hjemsøgt af tidevandet – The Society of Wildlife Artists i Vadehavet”. Redaktør og projektleder er Marco Brodde, der er bosat på Fanø. Den britiske The Society of Wildlife Artists (SWLA) står bag bogen, der er udkommet i både en dansk og en engelsk udgave.

-Ideen til projektet tog langsomt form tilbage i 2017 og er for mig personligt en sammensmeltning af de ting, der fylder mest i min tilværelse. Min livslange kærlighed til Vadehavet og beskyttelsen af det unikke område flyder sammen i mit daglige virke som naturvejleder, og dertil kommer så min livslange passion for at fastholde fuglene og landskaberne på papir med pensel og farve, fortæller Marco Brodde.

Projektet med at skabe et portræt af det danske verdensarvområde og nationalpark må siges at være lykkedes særdeles godt. Projektet har undervejs også haft et pædagogisk aspekt, da der under kunstnernes besøg i Vadehavet blev gennemført en række workshops for børn og unge fra regionens skoler. Netop mødet med lokalbefolkningen var en afgørende del af projektet og dets formål.

Fra bogen. Til venstre: Sandløbere og store præstekraver, Varde Å’s udløb, oliemaleri af Robert Greenhalf. Foto: Jody Lawrence. Til højre: Atlingænder i Ribemarsken, koldnålsradering af Marco Brodde. Foto: Jody Lawrence.

Vadehavet er nok det tætteste, vi kommer på vild natur her i Danmark, og det er netop en del af begrundelsen for, at området i 2014 blev optaget på UNESCO’s liste over verdensarvsteder. Med bogen ønsker kunstnere at hylde den vilde natur og de millioner af fugle, der gør holdt her. Samtidig med den vilde natur er marsken bag diget et meget kontrolleret landskab. Men som det fremgår af bogen, indeholder marsken også en rig natur. Et kulturlandskab, hvor vandet nok kontrolleres med grøfter, kanaler og pumper, kan stadig tilbyde plads til både fugle og mennesker.

Fakta om The Society of Wildlife Artists.
Foreningen søger gennem udstillinger og bøger at fremme bevarelsen af verdens økosystemer og dets dyreliv. Blev stiftet for 60 år siden af Robert Gillmor (1932-2022). En af foreningens vigtigste begivenheder er den årlige udstilling ”The Natural Eye” i starten af novenber på det prestigefyldte Mall Galleries i London. Det er et udstillingsvindue for det allerbedste inden for kunst inspireret af naturen. Tjek eventuelt hjemmesiden swla.co.uk for yderligere oplysninger.

Marco Brodde & Colin Williams: Hjemsøgt af tidevandet – The Society of Wildlife Artists i Vadehavet. 168 sider, 300 kr., Nationalpark Vadehavet.

Feautered billede: Fra Vidåslusen gennem dagen, akvarel af Ben Woodhams. Foto: Jody Lawrence.

Naturvejleder