Boganmeldelse: Havets dyr og planter

Bogen “Havets dyr og planter” er udkommet i en ny forbedret 3. udgave, hvor der er sket en række forbedringer og opdateringer siden den første udgivelse for snart 25 år siden.

Forsiden af bogen: Havets dyr og planter – nu i en 3. udgave.

Bogen, der beskriver ca. 700 arter af dyr og planter, er en af de mest omfattende populær-videnskabelige håndbøger om det dyr- og planteliv vi finder i havet omkring vores kyster. I et land som Danmark med flere tusinde kilometer kystlinje er “Havets dyr og planter” en klassiker for den naturinteresserede og værket går et godt skridt længere og fagligt dybere end en anden elsket og mere folkelig klassiker “Hvad finder jeg på stranden”, der i øvrigt også netop er kommet i en ny opdateret udgave.

Illustration fra bogen “Havets dyr og planter”. Her muslinger.

Bogens 3. udgave har fået tilført et fagligt kapitel om “vandmåling”. Overskriften er dog ikke så velvalgt da kapitlet meget bredere introducerer til en forståelse af de mange faktorer, der påvirker vandmiljøet. Hvor den første del af kapitlet tilsyneladende mest taler til biologer og miljøteknikere om analysemetoder og håndtering af prøver, så er det straks mere relevant og interessant for de fleste at læse om tidevand og havstrømme. Vidste du at Golfstrømmen transporterer mere vand end alle Jordens floder tilsammen?
Der er masser af viden i bogen med korte, præcise fakta. Jeg kunne måske godt tænke mig lidt mere anekdoteprægede tekstbokse om udvalgte arter, da det marine liv, der omgiver os er fuld af fantastiske naturhistorier. Til gengæld er det en omfattende feltbog, hvor der er korte oplysninger om arternes biologi og illustrationer af alt fra strandskaller og tang (alger) til krebsdyr (krabber og rejer) og pighuder (søstjerner, slangestjerner og søpindsvin). Det gør bogen til et anbefalelsesværdigt værk til den særligt naturinteresserede, der vandrer langs vores kyster – eller måske snorkler eller dykker.

Bogen beskriver ca. 700 arter fra tang til fisk og krebsdyr.

Bogen er flot, naturtro illustreret af Susanne Weitemeyer, men suppleres også af en lang række gode undervandsfotos.

Havets dyr og planter af Marianne Køie og Aase Kristiansen. Tegninger af Susanne Weitemeyer. Gyldendal 2023, 3. udgave. 392 sider, indbundet, softcover. Vejledende pris: Kr. 329,95,-