Boganmeldelse: Grønlandske planter.

Grønlandske planter
Forsiden af bogen “Grønlandske planter”.

Grønlandske planter til krop og sjæl.

Læst og vurderet af Marianne Riis.

Grønlandske planter til krop og sjæl omhandler nogle af de egenskaber og anvendelsesmuligheder, der knytter sig til den vilde, grønlanske flora.

I Grønland har man, som i mange andre steder i verden, gennem tiderne anvendt forskellige planter til madlavning og naturmedicin. Det er en del af den viden, der er samlet i denne lille, nye bog. Den ene forfatter, Kirsten Jespersen, gik bort i 2005 og nåede således aldrig at se bogen færdig. Lissi Olsen har lavet bogen færdig med udgangspunkt i Kirsten Jespersens nedskrevne viden.

Bogen er todelt, hvor første del af bogen omhandler de enkelte planter og blandt andet lidt om hvad de indeholder af mineraler og vitaminer samt hvornår på året man kan samle. Den sidste halvdel af bogen består af forskellige – og ganske spændende opskrifter fra de to forfattere. Selvom bogen hedder “Grønlandske planter” så er der også sneget sig et par svampe med samt tang og laver. En del af opskrifterne kan faktisk også inspirere herhjemme i det nordiske, da flere af de omtalte planter også vokser her.

Et kig i bogen.

Forfatterne oplyser selv, at bogen er valideret videnskabeligt så vidt muligt, men at man altid skal bruge sin sunde fornuft. Det gælder selvfølgelig altid når man sanker. Eksempelvis står der i bogen, at birke-rørhatte ikke er giftige hvilket er korrekt, men ny viden fortæller, at en del mennesker ikke kan tåle dem og man derfor altid bør starte med at indtage små mængder. Den sidste del er eksempelvis ikke noteret i bogen.

Annonce:
Køb Grønlandske planter hos Saxo og spar penge! Hurtig levering.

Hvis jeg kunne komme med et lille ønske, så var det en kort beskrivelse af de enkelte planters kendetegn. De ellers fine fotos af de omtalte arter beskærer ofte planten og bogen suppleres derfor bedst med en egentligt bog om flora, hvis man ikke er botanisk kyndig. Dog alt i alt en rigtig spændende bog som bestemt kan anbefales når turen går til fjeldet på Grønland.

Kirsten Jespersen & Lissi Olsen: Grønlandske planter til krop og sjæl. 112 sider, Vejledende pris 249,- kr., Forlaget milik publishing 2018.

Naturvejleder