Nu flyver skorpionfluen

Skorpionfluen ser drabelig ud med sin skorpionlignende bagkrop. Arten er almindelig i Danmark.

Danmarks skorpionflue.
Navnet ”skorpionflue” lyder lidt halvfarlig og eksotisk – og ikke noget man umiddelbart forbinder med den danske natur. Ikke desto mindre er skorpionfluen pæredansk. Den er dog hverken en flue eller en skorpion, men hører til sin helt egen insektorden, der tæller over 500 arter på jorden. Det er hannens skorpionlignende bagkrop, der har givet arten sit danske navn. Ved nærmere øjesyn ses at det er en slags klosaks uden nogen farlig giftbrod som det kendes hos skorpioner. Klosaksen bruger skorpionfluen til at fastholde hunnen under parringen.
Den ”danske” skorpionflue med det latinske navn Panorpa communis er ret almindelig og ses gerne på buske og grene eller anden høj vegetation i haver og skovbryn.

Ådselæder
Skorpionfluen lever af døde eller sårede insekter og larver, men kan også spise nektar fra blomster. Den kan endda finde på at stjæle insekter, der er fanget i edderkoppespind, men ikke uden risiko for selv at ende som edderkoppens bytte.
Hannen køber sig til sex
Det er ikke altid let at finde døde insekter – og som det også gælder for andre organismer, er mad og næring essentiel for overlevelse. Det har fået nogle arter af hun-skorpionfluer til at kaste sig ud i fri prostitution. De bytter sig til mad mod at hannen får lov at parre sig med hende. Jo større og bedre bytte, jo længere får hannen lov at parre sig. Han sikrer sig derved bedst muligt at netop hans gener videreføres, hvilket er det største og primære formål med livet når man er en skorpionflue.
Nærbilleder af skorpionfluen. Det ses at skorpion-bagkroppen i virkeligheden er en slags tang. Tangen bruger hannen til at fastholde hunnen under parringen.

Skorpionflue (Panorpa communis) har en vingelængde på 12-17 mm. Arten ses almindeligt over hele landet i perioden maj-august. Larverne lever i gange i jorden, hvor de ligesom de voksne insekter lever af døde eller skadede smådyr.

Kilder: Smådyr i skoven/Lars-Henrik Olsen mfl., Havenyt.dk/Bjørli Martha Lehrmann