4 ud af 10 danskere klar til at spise insekter!

Insektproduktion udleder 100 gange mindre CO2 end kvægproduktion. Her en insektburger fra Randers Regnskov. Foto: NaturGrafik

Protein- og næringsrige insekter kan være vejen frem for bedre klima, natur, miljø og dyrevelfærd. En ny undersøgelse fra Dyrenes Beskyttelse viser, at 4 ud af 10 danskere gerne vil prøve at spise insekter.

100 gange mindre CO2.

Kloden bliver udfordret med den stigende kødproduktion til en stadig voksende befolkning. Dertil kommer, at vi ikke kun i Danmark, men i hele verden spiser mere kød end tidligere. En kødproduktion som ikke kun er til skade for klimaet, men også naturen og miljøet.
Et mere bæredygtigt alternativ til kødproduktionen kan være insekter. De er både proteinrige og indeholder en række gavnlige næringsstoffer. Forskning tyder endvidere på, at insekter muligvis kan forhindre udvikling af allergier samt styrke vores immunforsvar. Dertil kommer, at produktionen udleder 100 gange mindre CO2 end produktion af kvæg.

En ny undersøgelse lavet af Dyrenes Beskyttelse viser, at danskerne ikke er afvisende når det kommer til ændring af deres kostvaner. I undersøgelsen svarer 4 ud af 10, at de er klar til at spise insekter. Det vel at mærke hvis det er en ret, hvor insekterne præsenteres på en indbydende måde eller en ret hvor der indgår forarbejdede dyr, som eksempelvis mel lavet af insekter.

Billen melskrubbe. Dens larver kaldes melorme og er meget proteinrige og kan anvendes som menneskeføde. Foto: Gbohne CC BY-SA 2,0, Wikimedia

Insektproduktion og projekt inVALUABLE:

• Teknologisk Institut har siden 2012 været i gang med forsknings- og udviklingsarbejde omkring insekter.
  • Projekt inVALUABLE vil etablere insektproduktion i Danmark. Et projekt med et samlet budget på 28 millioner kroner. Innovationsfonden har investeret 19 millioner kroner i projektet.
  • inVALUABLE består af 11 partnere fra ind- og udland. Herregården Ausumgaard i Hjerm lægger stalde til selve melorme produktionen.
  • Målet er, at etablere industriel insektproduktion i Danmark med en årlig omsætning på 2-300 millioner kroner.

MR/

Kilde: dyrenesbeskyttelse.dk. Featured billede: Candorwien CC BY-SA 3,0, Wikimedia.