At ophold og aktiviteter i naturen gavner både store og små er ikke nyt. Større selvværd og selvtillid er blot nogle af de positive effekter som naturen har på børn som opholder sig meget i naturen. Det er blandt andet den viden som Hjørring Kommune nu udnytter i et nyt projekt, hvor børn med indlæringsvanskeligheder får mulighed for at komme ud i naturen og uddanne sig til friluftsguider.
Junior-friluftguider.
Junior-friluftsguider skal blive resultatet af det projekt som Hjørring Kommune har skudt i gang. De nye guider skal findes blandt børn med særlige behov. Ideen er, at øge børnenes selvtillid og samtidig øge deres job- og uddannelsesmuligheder som voksne.
Det at være i naturen, fælde træer og bygge hytter er noget der virker, ifølge Emil Christiansen på 13 år. Han er en af de elever som er ved at uddanne sig til friluftsguide. Ifølge ham handler det ikke kun om at komme ud i naturen og bruge sine hænder. Aktiviteterne giver også øvelse i samarbejde.
Selvtillid og selvværd.
Ifølge Christina Mogensen som er faglig leder af Hjørring Skolen er det selvtillid og selvværd som er vigtigt. Hun siger: ”Det giver følelsen af, at man er god til noget. ”
Selvom at eleverne ikke er bogligt stærke er håbet med projektet, at de får øjnene op for, at de godt kan blive til noget. De behøver ikke at ende på overførselsindkomst, men at de kan blive så gode, at de kan være på arbejdsmarkedet.
Projektet er støttet af Miljø- og Fødevareministeriet med 700.000 kroner. Det er planen, at Hjørring Kommune skal uddanne 40 junior-friluftguider i løbet af de næste to år. Alle børn fra specialskolen i Hjørring.
MR/
Kilde: dr.dk