Boganmeldelse: Blade fra min skitseblok

At tegne er at se og iagttage sine omgivelser med tålmodighed

Læst af naturskribent Søren Olsen

Høj Sødskærm. Illustration fra bogen

Den skolelæreruddannede Jens Christian Schou fra Hobro er velkendt i naturhistoriske kredse som forfatter, tegner og fotograf af natur og dyreliv, men især af botaniske bestemmelsesguider. Han har skrevet og tegnet guider til blandt andet skærmplanter, græsarter og vandplanter, der ellers kan være meget vanskelige at bestemme. Han har også været med til at skrive et par bøger om forandringerne i dansk natur gennem de sidste 200 år, og det er ikke altid lige opmuntrende læsning. Men hans seneste bog er en gennemillustreret beskrivelse af hans rige liv som en sand naturnørd.

Han er født i 1954, og tidligt i livet begyndte han at tegne og male, inspireret af en onkel, der malede motiver fra egnen. Fra sit eget barndomsliv fortæller han hvordan hans syn blev skærpet og hvordan han lærte dyrenes og planternes navne at kende. På en ferie ved Limfjorden så han en sen aften et underligt blåligt lys nede ved stranden. Da han nærmere sig det mystiske lys, opdagede han en lille flok natsommerfuglesamlere med en benzindrevet generator, der gav strøm til en kraftigt lysende lampe, som tiltrak insekter.

Her opdagede han en helt ny verden af ligustersværmere, månepletter og meget mere. Optændt af denne oplevelse begyndte han at drømme om natsværmere og lyslokkere, og for sine sparepenge købte han en Petromax lampe med en lysstyrke svarende til 400 W. Og i stedet for blot at få svar fra mere kyndige folk, blev han af dem opfordret til selv at bestemme de indfangede dyr ved hjælp af håndbøger. Det førte til, at han begyndte at tegne dem, for så lærer man rigtigt deres udseende at kende.

Kirkeugle. Illustration fra bogen

Det er en hyggelig bog at bladre og læse i, og bogens næsten 500 illustrationer er nærmest et katalog over dyr, planter og naturtyper. Vi får historien om urfuglene på de jyske heder, som desværre uddøde i 1998, de vilde orkideers forunderlige biologi, og de levende fortidsminder og klostrenes gamle lægeplanter. Men bogen fortæller også om besøg forskellige steder i Danmark, som på Christiansø, og på Øland i Sverige.

Christiansø. Illustration fra bogen

Ud over at fortælle om nogle af de store oplevelser han har haft, og berette om de personer han har mødt i det naturhistoriske miljø, så har han også som mål med bogen at inspirere læseren til selv at gå på opdagelse i naturen. Og måske at begynde at tegne i naturen.

Jens Christian Schou: Blade fra min skitseblok. 184 sider, 250 kr., BFNs Forlag.

Naturvejleder