Natpåfugleøje – aktiv både dag og nat!

Kejsernatsommerfuglen

Lille natpåfugleøje
Lille Natpåfugleøje er trods navnet en af vores største sommerfugle. Foto: Thomas Lisborg/NaturGrafik.

Om foråret – fra medio april, er det muligt at møde Lille Natpåfugleøje (Saturnia pavonia), der trods navnet er en af de største sommerfugle vi har herhjemme.

Lille natpåfugleøje er på vingerne fra midt i foråret og frem til starten af sommeren. Den tilhører spinderfamilien hvor også nogle af verdens største sommerfugle hører hjemme. På engelsk hedder den “Emperor Moth” – kejser-natsommerfugl. Navnet tilskrives sommerfuglens majestætiske pragt med et flot farvespil og store øjelignende pletter på vingerne.
Hunnen har lys grålig bundfarve, hvor hannen er mere brunlig. Det danske navn kommer formentlig af, at vi har en dagpåfugleøje som også har en øjelignende plet på hver vinge. Deraf sammenligningen.

Fantastisk lugtesans: Kan lugte hunner på flere kilometers afstand!

Lille Natpåfugleøje er som navnet angiver en natsommerfugl, men hannen er også aktiv om eftermiddagen og hen på aftenen. Her flyver den hurtig og lavt over engene og hederne.
Larverne lever blandt andet på brombær, roser og lyng og de voksne sommerfugle foretrækker da også områder med hede eller græs. Hannen har to store følehorn som nærmest ligner fjerformede antenner. Dem bruger han når han skal lugte sig frem til hunnerne, der udsender feromoner – der nærmest er en slags insektparfume. Hannens lugtesans er helt formidabel. Det menes at han kan opfange lugten af en hun på flere kilometers afstand! Hunnen er til gengæld kun aktiv om natten, så når hannen har lugtet sig frem til en hun kan parringen gå i gang.

Hannen af Lille Natpåfugleøje bruger sine buskede antenner til at opfange dufte fra hunner. Foto: Jean-Pierre Hamon, CC-BY 3.0, Wikimedia.

Kan give allergisk reaktion.
Natpåfugleøje er almindelig i Danmark med undtagelse af Bornholm, så der er rig mulighed for at se eller finde en især på hede- og græsområder. Man skal dog ikke lade sig friste til decideret at indfange eller røre ved sommerfuglelarven. Hårene på larven kan nemlig trænge ind i huden og give en voldsom irritation eller endda en allergisk reaktion. Det gælder i øvrigt for alle spinderlarver.

Lille natpåfugleøjes larver findes især gerne på hedearealer. I det tidlige larvestadie er larverne sorte. Senere bliver larven flot grøn. Foto: Georg Slickers og Entomolo, Wikimedia.
Lille natpåfugleøjes larver findes gerne på hedearealer. I det tidlige larvestadie er larverne sorte. Senere bliver larven flot grøn. Foto: Georg Slickers og Entomolo, Wikimedia.

Fakta om lille Natpåfugleøje:
Hunnen er størst med et vingefang på omkring 7 cm. Hannens er cirka 1 cm kortere.
Larven er først sort med en orange sidelinie. Senere skifter den farve til prægtig grøn med en række hårede vorter rundt om hvert led.
En fuldvoksen larve er 6-7 cm. Larvestadiet er fra midt i juni til starten af efteråret.
Larverne forpupper sig i en pæreformet silkekokon.

MR/