Hvilket grønt, flyvende insekt?

Grøn køllesværmer kaldes også for irgrøn metalvinge.

Grøn køllesværmer i det danske sommerland.

Af naturvejleder Niels Lisborg.
En læser skriver at de ved deres sommerhus i år har en del, små grønne ”natsværmer-sommerfugle” der om dagen sidder og suger nektar på blomsterne – og spørger hvilket insekt, der er tale om?
Selvom der ikke fulgte et foto med spørgsmålet, er jeg overbevist om at der er tale om Grøn køllesværmer (Adscita statices), der også kaldes for Irgrøn metalvinge, netop på grund af den metalliske grønne farve.
Grøn køllesværmer kan opleves over det meste af landet, hvor den ses i juni og juli.
Grøn Køllesværmer har et vingefang på ca. 2,5-3 cm. Larven lever gerne på planterne Almindelig syre (Rumex acetosa) og Rødknæ (Rumex acetosella), der ofte findes på overdrev, enge, brakmarker og større skovlysninger.

Grøn busksommerfugl

Grøn busksommerfugl.
Vi har kun én anden egentlig dagsommerfugl, der er grøn. Det er den lille, smukke Grøn busksommerfugl (Callophrys rubi). Grøn busksommerfugl kan ikke forveksles med andre danske sommerfugle. Den grønne farve er ret i øjnefaldende og følehornenes og benenes sorte og hvide striber er tydelige. Vingefanget er 22–27 mm. Bagvingen har en lille spids. Sommerfuglens latinske navn Callophrys betyder “smukke øjenbryn” og hentyder til den fine hvide tegning, der ses over sommerfuglens øjne.
Grøn busksommerfugl flyver tidligere end Grøn køllesværmer og ses fra april-maj til sidst i juni.

Grønne biller.
I øvrigt har vi flere meget fine, grønne biller i den danske natur. Og de kan i øvrigt også flyve da de gemmer vingerne under skjoldet. Nogle af de mest markante er Grøn sandspringer (Cicindela campestris) og Grøn guldbasse (Cetonia aurata) og Kobber-guldbasse (Potosia cuprea).

Grøn sandspringer (til venstre) og en guldbasse på håndflade (til højre).

Kilder: Wikipedia, Visitnature.com