Krager kan tænke rationelt som mennesker

graakrage_02Krager har længe været betragtet som meget intelligente fugle, men nu viser ny forskning, at de er endnu smartere end vi troede, og rent faktisk kan tænke rationelt, ligesom mennesker.

“Hvad kragerne kan præstere er fænomenalt”, siger professor Ed Wasserman, University of Iowa, der står bag en ny undersøgelse af kragernes intelligens, beskrevet i tidsskiftet Current Biology. “Undersøgelserne er tidligere foretaget med aber, men nu har vi også gjort det med en fugl, men ikke bare en fugl, en fugl med en hjerne som er særlig for fugle ligesom hjernen hos menneskeaber er særlige for pattedyr.”

Kragerne kan ikke alene anvende redskaber og kommunikere på sofistikeret vis, men også demonstrere intelligens til at tænke rationelt – og de kan gøre det spontant!

Som beskrevet i tidsskriftet Current Biology blev to gråkrager (Corvus cornix) trænet til at identificere elementer efter farve, form og antal af de enkelte prøver. For at sætte deres færdigheder på prøve, blev fuglene placeret i et bur med tre små kopper. Hver kop var dækket med et kort, afbilledet med en farve, form, eller antallet af emner.
Kragerne blev testet for at se, om de kunne parre prøvekortet med sin match (en kop matchede prøven, mens en anden ikke gjorde). Ved at vælge de rigtige kort, blev de belønnet med mad.
Da kragerne mestrede denne fase af forsøget blev de flyttet til en sværere prøve, hvor ingen af de to prøvekort præcist passede til matchkortet på den tredje kop. For eksempel var fuglene nødt til at vælge to samme-størrelse cirkler fremfor to cirker af forskellig størrelse når matchkortet afbillede to ligestore kvadrater.
Hvad forskerne fandt var forbløffende: kragerne kunne ikke blot se sammenhængen i opgaven, men de løste også prøven spontant uden forudgående træning.
“Analogisk ræsonnement, der matcher relationer til relationer, er blevet anset for at være blandt de mere såkaldte “højere abstrakt ræsonnement-processer”, siger Anthony Wright, der er professor i neurobiologi og anatomi ved University of Texas-Houston. “I årtier er sådanne ræsonnementer blevet anset for at være begrænset til mennesker og nogle store aber.”
Nu har forskerholdet vist, at også disse kragefugle har hjerner, der er klogere end vi hidtil har troet.
/JN