Sommerfuglelarver

Af Niels Lisborg
Fra larve til sommerfugl – følg forvandlingen
Har man mod på det er det relativt let at følge den forunderlige forvandling fra larve til voksen sommerfugl. Hos dyrehandleren kan man billigt købe et mindre plastic-terrarium eller man kan bruge et gammelt akvarium til formålet. Derefter handler det om, at finde nogle egnede larver. Næsten alle sommerfuglelarver kan klækkes i et terrarium, men nogle arter er mere vanskelige og forpupper sig og overvintrer gerne i jord. Jeg anbefaler derfor, at bruge nogle lettere og i øvrigt meget flotte arter som Tidselsommerfugl, Nældens takvinge og Dagpåfugleøje.

De indsamlede sommerfuglelarver fodres i terrariet med friske planter dagligt. Undgå at stille terrariet i direkte sol da det let bliver for varmt for larverne. Til venstre ses en puppe.

Find larverne
Nældens takvinge og Dagpåfugleøje lægger begge deres æg på brændenælder. Det er derfor dér man skal kigge efter larverne. Ofte sidder larverne i store klumper. Begge arter er almindelige. Tag nogle stykker af de største larver, der er længst i deres udvikling.

Larve af Nældens Takvinge - Danmarks nationalsommerfugl
Larve af Nældens Takvinge – Danmarks nationalsommerfugl
Larven af dagpåfugleøje er også let at følge i et terrarium.

Frisk mad dagligt
Hver art er tilknyttet specifikke planter, hvor larverne lever. Når en larve indsamles er det derfor vigtigt, at man har kendskab til de tilknyttede planter. Det nemme ved at følge Nældens takvinge og Dagpåfugleøje er, at de spiser blade af brændenælder og det er som oftest ikke er svært at finde nælder at fodre larverne med. Larverne bør have friske planter hver dag. Find også et par grene til terrariet som larverne kan fastgøre sig til når de skal forpuppe sig.

Hold terrariet rent
De gamle planter og ekskrementer fra larverne fjernes mindst en gang om ugen. Det er ganske forbavsende at se, hvordan de grønne nældeblade bliver fortærret og ender som små, sorte kugler i ret betydelige mængder.

Forvandlingen starter
I løbet af en larves liv vokser den så at sige ud af sit gode skind. Den gamle ”overfrakke” revner simpelthen og larven bryder ud med ny hud i en større version. Den sidste gang en larve skifter hud er når den forpupper sig. Larven hænger med hovedet nedad med bagenden spundet fast med silketråde og begynder at krænge larvehuden af. Nedenunder kommer puppehuden frem. Først er den grøn og larveagtig, men i løbet af nogle timer bliver puppen stiv og fast. Imens den proces finder sted er larven sårbar. Pas på ikke at røre den når de øvrige larver skal fodres med friske planter.
Puppen hænger typisk 11-14 dage. Og så sker det! Som et lille mirakel revner puppehuden og en blød og krøllet sommerfugl kommer frem. I løbet af ca. 20 minutter sidder sommerfuglen med udfoldede vinger – klar til sin første flyvetur ud i det fri.

Når larven skal til at forpuppe sig spinder den sig fast i den ene ende og hænger med hovedet nedad. Her en larve af tidselsommerfuglen. Under larvehuden dannes puppen, der hos tidselsommerfuglen har smukke guldpletter. Nogle uger senere bryder den nye sommerfugl frem ad puppen - en storslået forvandling!
Når larven skal til at forpuppe sig spinder den sig fast i den ene ende og hænger med hovedet nedad. Her en larve af tidselsommerfuglen. Under larvehuden dannes puppen, der hos tidselsommerfuglen har smukke guldpletter. Ca. to uger senere bryder den nye sommerfugl frem ad puppen – en storslået forvandling!

Se flere billeder af danske sommerfuglelarver