Russerne borer ned igennem 3,8 km is og åbner et nyt vindue på jorden.

Forskerne har boret 3766 meter ned igennem isen på Antarktis ved søen Vostok og er nået ned til søvand, der har været isoleret i mellem 15-25 millioner år. Foto: NASA

En hændelse, der kan måske kan udvide grænserne for liv på Jorden.
Det er angiveligt lykkedes russiske forskere at bore hul igennem den kilometer tykke is, der dækker den knap 16 km2 store ferskvandssø Vostok på Antarktis. Forskerne har boret 3766 meter ned igennem isen og er nået ned til søvand, der har været isoleret i mellem 15-25 millioner år. Søen Vostok er den største af mere end 140 søer, der skjuler sig under overfladen af det isdækkede Antarktis.

En større indsigt i planetens i klimahistorie.
Usædvanlige former for liv kan måske findes nede i søens flydende lag. Måske et skjult økosystem, der har været afspærret under isen i millioner af år.
Det russiske hold har planer om at sende en robot ned i søen for at indsamle vandprøver og sediment fra bunden. De første prøver fra dybet ventes indsamlet når den antarktiske sommer begynder i slutningen af 2012.
De skjulte søer i isdybet kan åbne et nyt vindue på vores planet og give os en større indsigt i planetens i klimahistorie og måske afsløre hidtil ukendte livsformer.
/NL