Rødært – et lille svampedyr

Hvad er det? Det er levende, men hverken svamp eller dyr! Det er svampedyret Rødært, der især ses på rådne stubbe og gamle træstammer, hvor den lever af planterester og bakterier.

Hverken dyr eller svamp af naturvejleder Sabine Jensen.
På en tur i det fri faldt jeg over et gammelt træstød med nogle meget iøjenfaldende små, røde kugler.
Det var en udfordring at finde ud af hvad de var – for det er nemlig ikke en svamp, heller ikke et dyr, men et svampedyr!

Hvad er et svampedyr?
Svampedyr er tidligere blevet opfattet som svampe, fordi de danner sporer. Derfor er de tilbage i tiden blevet kaldt for slimsvampe. De er dog organismer, der er nærmere beslægtede med amøber. Svampedyr, begynder deres udvikling i et plasmodiestadie.

De fleste arter af svampedyr er meget små og svære at bestemme, ikke mindst fordi de undertiden skifter udseende fra time til time, der gælder specielt når de går fra vegetativt til sporedannende stadium.
Sporerne bliver primært spredt med vinden. Ud af sporen kommer en celle, der skal finde frem til en anden celle, som den kan smelte sammen med for at blive til et nyt plasmodium.

Rødært (Lycogala epidendrum) er et almindeligt svampedyr, som lever i råddent træ, som den kravler ud på ydersiden af, når den skal danne frugtlegmer. Den er først lyserød og bliver siden brun og fyldt med sporer.

Læs også om Troldsmør, der er et af de mest almindelige og iøjnefaldende svampedyr.