Reklamer, der hjælper naturen

regnskovningDanske annoncører hjælper regnskoven uden det koster ekstra
af Jesper Nielsen

”Vi har jo alle længe vidst at skovrydningerne truer det rige liv, der er knyttet til regnskovene, men de færreste er klar over at rydning og afbrænding af regnskov bidrager til 15-20 % af den årlige CO2 udledning.”

Du har det sikkert ligesom mig. Jeg er træt af hjemmesider, der er fyldt med uvedkommende reklamer. Men på ét netmagasin har jeg af gode grunde modereret mine synspunkter. VisitNATURE har overført ideen fra billedbureauet NaturGrafik, der donerer 10 % af billedsalget til bevarelse af regnskov, til også at gælde for reklameindtægter på netmagasinet NaturGuide.dk.
Det betyder at de virksomheder, der vælger at annoncere på naturmagasinet nu pludselig kan være med til at gøre en kæmpe forskel uden det koster en øre ekstra for annoncørerne.

annoncer_for_regnskoven

Annonce

Helt ude i skoven
Og hvad er billedsalg og annonceindtægter fra så gået til? Ifølge Marianne Riis fra VisitNATURE, der står bag både NaturGuide.dk og NaturGrafik.dk, er der i de senere år doneret vigtige midler til især bevarelse af regnskov i bl.a. Sydamerika og bevarelse af næsehorn i Afrika og Asien.

VisitNATURE har formidlet pengene videre som sponsorat bl.a. WWF Verdensnaturfonden (se sponsorlogo i bunden af siden) og ydet bidrag til organisationen World Land Trust, der arbejder hårdt for at redde regnskoven. De danske annoncører på NaturGuide.dk har her igennem bidraget til at beskytte truede dyrearter og bevare flere tusinde kvadratmeter sydamerikansk regnskov.
” Vi har jo alle længe vidst at skovrydningerne truer det rige liv, der er knyttet til regnskovene, men de færreste er klar over at rydning og afbrænding af skov bidrager til 15-20 % af den årlige CO2 udledning. Vores hjemlige bestræbelser på at nedsætte CO2-udslippet er jo peanuts i forhold til dette”, siger Marianne Riis.

Billedsalg- og annoncekroner er også gået til den internationale Rhino Foundation, der arbejder med at bevare verdens næsehorn. Særligt har arbejdet med at redde det sjældne java-næsehorn modtaget bidrag. Et projekt, der ikke er blevet mindre aktuelt efter at java-næsehornet sidste år blev erklæret for udryddet i Vietnam.

Man kan jo kun opfordre andre virksomheder til at gå VisitNATURE i bedene, men i mellemtiden vil jeg nok se reklamerne på NaturGuide.dk med et lidt grønnere skær.

Kilder: Ingeniøren (link), regjeringen.no (link)

Annonce