Oplev natravnen

Man må ud i sommernatten i de nord- og vestjyske nåletræsplantager, hvis man ville møde en af fugleverdenens mest sagnomspundne og gådefulde flyvere.
Af naturvejleder Niels Dahlin Lisborg.

Tag ud i juni-sommernatten
Den jyske vestkyst besøges i sommertiden af glade feriegæster fra nær og fjern, men de færreste ved at kun få km fra stranden kan man, når mørket falder på, møde en af fugleverdenens mest sagnomspundne flyvere: Natravnen!
Natravnen, der kropsmæssigt er på størrelse med en stor solsort er perfekt kamufleret i gråbrune farver. I dagtimerne sidder den helt stille i skovbunden eller på en gren, hvor den ofte falder i ét med barken og er således næsten umulig at opdage. Natravnen stoler så meget på sin kamuflage at man kan gå lige forbi den uden den flyver. Trods sit navn har natravnen intet med ravne at gøre. Den er snarere end natlig svale i overstørrelse. Ligesom mursejlere og svaler har natravnen et stort, bredt næb, der er tilpasset til at fange insekter i luften.

Natravnen er fantastisk kamufleret og sidder urørlig stille i dagtimerne. Når mørket falder på bliver den aktiv og kan opleves. Foto: Niels Lisborg, NaturGrafik.

Genfærd i månelys
Skovfoged Sven Wodschow fra Naturstyrelsen i Blåvandshuk, fortæller at højsommeren i juni er en fin tid at opleve natravnen. “Tag ud en stille sommernat – gerne når det er fuldmåne, hvilket giver oplevelsen en ekstra dimension og lyt efter sagnfuglen”. Natravnen udsender en snurrende sang, der kan minde om lyden fra en fjern knallert.
Mange historier og overtro er knyttet til denne natlige fugl. I yngletiden kan man høre hannen klappe med sine vinger i nattemørket og på nært hold i månelys kan man se hannens to hvide vingepletter. Det fortælles, at natravnen er den hvileløse sjæl fra et ondt menneske, der er manet i jorden med pæle. De hvide pletter i vingerne er mærkerne efter pælen.

Skovfoged Sven Wodschow viser et typisk sted for natravnen. Om natten når kun månen kaster lys over skoven får historierne om natravnen en anden dimension. Ekstra intenst og spændende!

Gedemalker
Fuglen søger gerne ud på åbne arealer på sin natlige jagt efter insekter og gerne omkring græssende dyr, der tiltrækker insekter, men formentlig også med deres færdsel jager insekter op ad vegetationen. Det er sikkert forklaringen på natravnens tyske navn “Ziegenmelker” – gedemalker, hvor man antog at fuglens flugt tæt omkring geden, skyldes at denne ville drikke gedens mælk.

Bedre vilkår for natravnen
Naturstyrelsen har ved forvaltningen af de vestjyske plantager og klitheder sikret åbne arealer og lysninger ved at fjerne tætte bjergfyrbeplantninger og foretage pleje af hedearealer. Netop her trives natravnen.

Overvintrer i Afrika
I det tidlige efterår forlader natravnen atter den vestjyske plantage og klitheden og søger mod det sydøstlige Afrika, hvor den tilbringer vinteren.