Vidste du, at edderkopper også spiser grønt?

hoestmetaNy viden: Edderkopperne indtager vegetarkost fra et bredt udvalg af planter – ligefra træer, buske, græsser, bregner og orkideer.

Edderkopper er kendt for at være det klassiske eksempel på insektædende rovdyr. Zoologer har nu overraskende afsløret, at edderkoppernes kost er mere forskelligartet end hidtil troet. Det viser forskningsresultater fra University of Basel (USA) og Cardiff University (England). Både engelske og amerikanske zoologer er i stigende grad blevet opmærksomme på at edderkopper kan lide at krydre deres menu med lejlighedsvise vegetariske måltider. Opdagelsen er publiceret i Journal of Arachnology.

Ifølge forskernes undersøgelser er edderkopper fra ti familier, bl.a. arter af springedderkopper, blevet rapporteret at have lejlighedsvis vegetariske tendenser. Edderkopperne indtager vegetarkost fra et bredt udvalg af planter – ligefra træer, buske, græsser, bregner og orkideer. Edderkopperne viser også en forskelligartet smag, når det kommer til valget af vegetabilsk kost. Nektar, plantesaft, honningdug, bladvæv, pollen og frø er på edderkoppernes menu.

Zebraedderkop
Edderkoppernes kostsupplement fra planteriget er udbredt på alle kontinenter bortset fra Antarktis.

Det har længe været kendt at nogle edderkopper kan fange og æde fisk – og endda fugle og flagermus, men at edderkopper også varierer kosten med grønt giver et nyt billede af edderkoppernes verden.
/NL

Kilde: Sciencedaily.com, University of Basel.