“Opdagelsen af olinguito'en viser os at verden endnu ikke er fuldt udforsket”

Overset dyreart opdaget i Sydamerika

Den nyopdagede dyreart er hjemmehørende i de højtliggende tågeskove i Colombia og Ecuador. Foto: Mark Gurney.

Forskere opdager overset dyreart.
Et hold af forskere fra det amerikanske museums- og forskningskompleks Smithsonian har opdaget en ny dyreart i Sydamerika. Den såkaldte olinguito (arten har endnu ikke fået et dansk navn) har ellers tidligere været indsamlet i naturhistoriske museumssamlinger – og endda været udstillet i zoologiske haver uden at nogen har opdaget dyrets identitet.
Smithsonian-forskerne afslørede imidlertid oversete museumseksemplarer af dette utrolige dyr – der bl.a. er i familie med vaskebjørne, hvilket bragte forskerne fra gamle museumskabinetter i Chicago til tågeskove på kanten af Andesbjergene i Sydamerika – og tilbage igen til genetiske undersøgelser i laboratorier i Washinton, D.C. Resultatet: olinguito'en (Bassaricyon neblina) – den første kødædende dyreart, der er opdaget på det sydamerikanske kontinet i 35 år.

“Opdagelsen af olinguito'en viser os at verden endnu ikke er fuldt udforsket. Jordens basale hemmeligheder er endnu ikke afsløret”, siger Kristofer Helgen, kurator for pattedyr på Smithsonians National Museum of Natural History. “Hvis vi stadig kan opdage nye kødædende dyrearter, hvilke andre overraskelser venter så på os?”

Kilde: WildlifeExtra.com