Ny abeart opdaget i Afrika.

Den nye abeart, der lokalt kaldes “lesula”, opdaget i den Demokratiske Republik Congo. Foto: Wikipedia/John A. Hart, Kate M. Detwiler, Christopher C. Gilbert m.fl.

En ny abeart af er blevet opdaget i Afrika. Det er kun anden gang en sådan opdagelse er gjort på det afrikanske kontinent i 28 år. Identifikationen af aben i Den Demokratiske Republik Congo (DRC) regnes derfor som meget betydningsfuld, da opdagelser af nye pattedyr er sjældne.

Stille og genert abe
Den nye abe har fået navnet lesula-abe og det videnskabelige artsnavn Cercopithecus lomamiensis. Aben har et nøgen ansigt og en manke af lange blonde hår, og beskrives af de forskere, der identificerede den som “genert og stille”. Den lever både på jorden og i træer i dens 6.500 kvadratkilometer store levested i lavlandets regnskove i midten af Den Demokratiske Republik Congo. Den lever hovedsageligt af plantemateriale og frugt.

John og Terese Hart fra Yale Universitys Peabody Museum of Natural History, så for første gang abearten i 2007 hjemme hos en lokal skoleinspektør i Opala, der holdt en ung hun-abe i fangenskab. Efterfølgende har undersøgelser og genetiske test afgjort at der er tale om en helt nye abeart, der hidtil har været ukendt for videnskaben.  Lesulaen er nu, i 2012, godkendt som en ny art.

Kilder: BBC Nature, The Guardian.co.uk