Danmarks fugleedderkop

Danmarks fugleedderkop.

Den danske repræsentant for fugleedderkopperne (Atypus affinis) er ganske beskeden i farverne. Den er fløjlsbrun med en tone af violet. Efter danske forhold er edderkoppen ganske stor. Hunnerne kan i kropslængde nå ca. 2 cm. Hannerne er mindre og mørkere.
Arten ses stort set kun om efteråret, hvor hannerne dukker frem fra deres huller for at lede efter hunner.

Store giftkroge
Edderkoppens særlige kendetegn er de meget store giftkroge. Giftkrogene er fremadrettede ved hug. Biddet er kraftigt, så tag ikke edderkoppen op i hånden, selvom edderkoppen regnes for ufarlig for mennesker!

Edderkoppen rejser beredvilligt sine mægtige giftkroge, der næsten kan måle sig med hugormens gifttænder.

Levested
Fugleedderkoppen findes gerne på sydvendte varme skråninger, hvor den med sine tætte, kraftige ben er tilpasset til at leve i jorden. Hver edderkop har sin egen rørtunnel, der kan være 30-40 cm dyb. Edderkoppens tunnelrør af spind stikker 4-5 cm uden for overfladen og fungerer som en kamufleret fælde. Kravler en flue, bænkebider eller andet spiseligt hen over spindet kan edderkoppen indefra hugge sine giftkroge op i byttet, der herefter trækkes ned i dybet.

Edderkoppen ses forenden af sit overjordiske rørspind. Når et bytte kommer forbi hugger edderkoppen sine giftkroge op igennem spind og byttet trækkes lynhurtigt ned i den underjordiske tunnel.
Edderkoppen ses forenden af sit overjordiske rørspind. Når et bytte kommer forbi hugger edderkoppen sine giftkroge op igennem spindet og byttet trækkes lynhurtigt ned i den underjordiske tunnel. Fotoet i højre hjørne angiver edderkoppens størrelsesforhold.

Dukker frem af jorden om efteråret
Om efteråret kommer hannerne op af deres rør og vover sig frem på overfladen for at finde hunnernes spind. I oktober er det derfor bedst at kigge efter arten. Det er ikke uden dødsforagt, at hannen vover sig ned i hunnens gang. Ikke alle slipper ud i lyset igen.
Selvom edderkoppen betegnes “fugleedderkop” er fugle dog ingenlunde på menuen. Edderkoppen lever af de jordsbundsdyr og insekter, der betræder dens spinderør, der kan være godt skjult af sandkorn.

Den danske fugleedderkop – der også betegnes nordlig fugleedderkop eller tapetserfugleedderkop kan blive ret gammel – omkring 10 år.

Kilder: Arkive.org, NaturhistoriskMuseum.dk, Lars Lind m.fl.