Natur

Natur i Danmark
Naturen i Danmark. Klik på billedet og læs om mange af Danmarks dyrearter.

Definition af natur.
Begrebet ‘natur' bruges bredt lige fra universet til den subatomare partikel. Naturen omfatter alt, som er dyr, planter, svampe, bakterier eller mineralske genstande; alle naturlige resourcer og hændelser (hvirvelvinde, tornadoer, jordskælv, laviner og oversvømmelser). Den omfatter også levende væsners adfærd, og de processer, som er forbundet med døde genstande.

Ofte bruges natur med henvisning alene til den biologiske verden; levende mekanismer. Andre gange bruges begrebet også om den fysiske verden med vejrfænomener, vulkanudbrud, og planeters kredsløb i solsystemerne. Ordet “natur” kommer af det latinske ord “natura”, hvilket i oldtiden bogstaveligt betød “fødsel”. Natura var en latinsk oversættelse af det græske ord physis (φύσις), der oprindeligt henviste til de egenskaber, som planter, dyr og andre funktioner i verden udvikler af sig selv.

“…i vores hjemlige natur har vi skabninger og livsformer, der til fulde kan matche sydens mystik og eventyr” “Danmarks natur er i langt højere grad end de fleste er bevidste om fyldt med et forunderligt dyreliv som selv den ihærdigste naturforsker ikke kan nå til bunds i på et livsforløb. Vi har i generationer ofte vendt blikket mod sydamerikanske regnskove eller afrikanske savanner efter det eksotiske dyreliv, der dér giver anledning til forunderlige livsformer og tilpasninger. I denne søgen efter det fremmede glemmes det af og til, at vi i vores hjemlige natur har skabninger og livsformer, der til fulde kan matche sydens mystik og eventyr.”

Niels Dahlin Lisborg, naturvejleder.

Kilder: thefreedictionary.com, Wikipedia.