Lusfluen – en blodsuger

Lusfluerne (Hippoboscidae) er små, seksbenede insekter, der af udseende umiddelbart kan minde lidt om skovflåter ved første øjekast.

Lusfluerne er hurtig til bens og ikke så let at fange. Ligesom skovflåten kravler den rundt i pelsen på dyrene for at finde et sted, at suge blod. Det flade, krabbelignende udseende er praktisk når fluen skal bevæge sig i værtsdyrets pels.
Lusflue-arter kan findes på både fugle og dyr – også på får og heste. Mange jægere vil særligt kende hjortens lusflue (Lipoptena cervi).

Vinget lusflue på en hånd. Når fluen har fundet en passende vært smider den vingerne.

Nogle arter smider vingerne når de har fundet sig en vært. En smart tilpasning til et liv i dyrets pels.

Sjældent på mennesker
Af og til lander lusfluen også i håret eller hårkanten på mennesker. Det 6 mm lille insekt fanges nemmest med en kam, hvis den forvilder sig ind i lokkerne. I modsætning til skovflåten bider lusfluen dog kun sjældent mennesker.

Formering
Lusfluen har en helt særlig udvikling. Hunnen danner kun et æg ad gangen, der bliver i kroppen, hvor larven klækkes og udvikles til den bliver voksen.

Lusfluer, der har smidt vingerne. Til højre ses en lusflue i pelsen på et rådyr. Foto: Niels Lisborg/NaturGrafik.

Lusfluen er et insekt, hvor skovflåten hører til miderne. Læs mere om skovflåten her