Kunsten at ligne fuglelort

skovharlekin
Skovharlekin – k
unsten at ligne en fuglelort.

Den flyver i de danske højsommernætter i juni og juli og om dagen sidder den stille med udbredte vinger i lysende kontrast til det grønne plantedække den sidder på. Det er natsværmeren skovharlekin! Hvor mange insekter gerne kamuflerer sig med omgivelserne for at undgå at blive spist, så findes der en gruppe natsværmere af målerfamilien, der slører sig på anden vis. Nemlig ved at ligne en fuglelort! Skovharlekinen sidder helt stille, men frit fremme og lige til at hapse for en sulten fugl, men den iøjnefaldende kamuflage virker tilsyneladende. Derved snyder den paradoksalt sine dagaktive fjender fuglene til at tro at den hvide “klat” på det grønne blad blot er en efterladenskab fra fuglene selv. Ganske snedigt!

Skovharlekin er udbredt over hele landet og ses især i løvskove, skovbryn og parker med træer. På verdensplan er arten ret udbredt og kan træffes fra Japan over Kina og Rusland til det vestlige Europa.
/NL

Fakta: Skovharlekin (Calospilos sylvata) går også under det latinske synonym Abraxas sylvata. Vingefang: 35-40 mm. Tidligere blev den på dansk kaldt for elmemåler, da artens larver gerne lever på elmetræer, men kan dog også findes på f.eks. birk og kirsebær m.fl. Larven er gulhvid med sorte længdestriber og helt sort hoved.

Kilder: Wikipedia, Fugleognatur.dk, ukmoths.org.uk.