Kortlægning af skovflåtens dna kan måske udrydde borreliose!

skovflaat_haand
Skovflåt som har suget blod. Den kan indtage blod som svarer til 100 gange sin egen vægt. Foto: NaturGrafik

Det er den amerikanske skovflåts genetiske arvemasse som et forskerhold nu har kortlagt. Genetisk er den amerikanske skovflåt meget lig den europæiske. Det giver nyt håb i kampen mod borreliose.

Skovflåter skyld i mange sygdomme.
Den lille mide kan bære på flere sygdomme som kan overføres til mennesker. En af de mest kendte er borreliose. Det er borrelia-bakterien som forårsager sygdommen som blandt andet kan føre til meningitis og ansigtslammelser, hvis den ikke behandles i tide. Hvert år er skovflåter skyld i sygdomme hos 300.000 mennesker i USA og 65.000 i Europa. Det skønnes, at omkring 15 procent af den danske bestand af skovflåter er inficeret med borrelia.

Skovflåten kan nu bekæmpes på flere fronter.

Typisk udslæt grundet borrelia efter et flåt bid. Foto James Gathany, Wikimedia

Med den nye dna-kortlægning vurderer professor Cornelis Grimmelikhuijzen ved Biologisk Institut på Københavns Universitet og medforfatter til studiet, at skovflåten ligefrem kan være udryddet om 15 år. Han fortæller, at det nu er muligt at udvikle et målrettet og effektivt angreb mod skovflåten. Præcis hvordan den ny viden skal omsættes til handling er næste skridt ifølge Rene Bødker, epidemiolog ved DTU Veterinærinstituttet som også glæder sig over den nye kortlægning.

For at bekæmpe  borreliose er der nu flere muligheder. Man kan udvikle et middel som forhindrer skovflåten i at overføre sygdommen eller man kan prøve at stoppe skovflåten i et af dens tre livsstadier. Det kunne eksempelvis være, at fjerne flåtens mulighed for at suge blod. Svaret findes måske i den nye kortlægning af flåtens dna.
Den nye viden giver også nye muligheder for at udvikle ny og bedre medicin til behandling eller forebyggelse af sygdomme.

Genomet er en levende organismes samlede kerne-DNA masse.

Genomsekventering er en kortlægning af samtlige gener og øvrige DNA-sekvenser i en organisme.

Læs mere om skovflåten.