Jordlignende planeter opdaget i vores kosmiske nabolag.

Grafik: ESO/M. Kornmesser/N. Risinger. En kunstners illustration af tre planeter i planetsystemet om dværgstjernen Trappist-1. Disse verdener er måske det hidtil bedste mål for søgen efter liv udenfor vores eget solsystem. CC BY 4.0.

Jordlignende planeter opdaget i beboelig zone omkring den lille sol og dværgstjerne Trappist-1.

Solen er som bekendt vores (jordens) stjerne. En stjerne er en glødende plasmamasse. Vores sol er blot een blandt mange hundrede millioner stjerner i vores galakse, Mælkevejen.

Nu har et internationalt forskerhold gjort en banebrydende opdagelse, der måske kan bringe os tættere på viden om der findes liv andre steder i universet.
Trappist-1 er en lille rød dværgstjerne (sol), der kun findes 39 lysår væk i retningen af stjernebilledet Vandbæreren. En afstand svarende til 370 billioner kilometer, hvilket lyder af ufatteligt meget, men i astronomisk målestok svarer det kun til “baghaven af vores solsystem.”

Jorden har fået tre søstre i vores kosmiske nabolag.
Den helt store nyhed er at forskerne har opdaget at der ikke kun kredser tre planeter rundt omTrappist-1. Forskerne har opdaget fire nye planeter, hvilket betyder at man nu har kendskab til 7 planeter, hvor mindst seks af dem tyder på at være klippeplaneter på størrelse med Jorden. Det ser dermed ud til at Jorden har fået søstre i vores kosmiske nabolag.

Det, der især begejstrer astronomerne er at tre af planeterne kredser i en afstand til deres sol/stjerne i det der kaldes “den beboelige zone”. Disse tre jordlignende planeter, der er døbt Trappist-1d, Trappist-1e og Trappist-1f, befinder sig altså i en zone, hvor der hverken er for varmt eller for koldt, så vand (hvis det findes) kan eksistere på flydende form på planeternes overflade, hvilket igen betyder muligheder for oceaner, der igen giver mulighed for liv, ligesom livet på jorden oprindeligt opstod af havet.

Illustration: NASA/JPL-Caltech. En grafisk, kunstnerisk fremstilling af hvordan TRAPPIST-1 planetsystemet kan se ud, baseret på tilgængelige data omkring planeternes diameter, masse og afstand til deres værtsstjerne (sol).

Tegn på liv?
Det næste skridt for astronomerne vil være at xoome yderligere ind med rumteleskoper på de tre planeter for at lede efter tegn på liv.
Flere astronomer spår at vi snart vil få bevis på, om der findes liv andre steder i universet.
Opdagelsen er offentliggjort i tidsskriftet Nature.
/JN

Kilder: Nature.com, fysikleksikon.nbi.ku.dk, Politiken.dk.