Sanglærken – den ultimative lyd af forår

Sanglærke har ikke meget farvepragt, men dens sang er fantastisk!

Sanglærke (Alauda arvensis)
Sanglærken er en af de fugle, hvis sang bemærkes allerede i det tidligste forår. Som en prik højt på himlen synger lærken energisk allerede fra først i marts. Er vinteren mild synger lærken foråret i møde allerede i februar. Selve fuglen er beskeden grå og brun i farven, men lærkens sang gør den skattet som en af de mest afholdte fugle i Danmark. Der er ikke noget som at høre lærkens utrættelige sang de første forårsdage efter en lang vinter.

Hør lærkens dejlige sang her:

Hannen danser for hunnen
Om foråret kan man opleve han-lærkernes parringsspil for at tiltrække sig hunnernes opmærksomhed. Hannen roterer rundt på jorden med sænkede vinger og løftet hale, imens han tramper i jorden og laver hakke-bevægelser med hovedet. Denne dans kan hun-lærkerne ikke stå for og drages af de lokkende hanner.

Jeg ved en lærkerede…
Sanglærken placerer sin rede på jorden godt skjult i lav vegetation på marker og enge. De 4-6 fine, brune æg er godt kamuflerede, hvilket er nødvendigt da lærkereder ofte plyndres af rovdyr, skader og krager. Af samme grund foretrækker sanglærken at yngle i det åbne land uden træer, da træer og større buske fungerer som observationsposter for rov- og kragefugle. Det er ikke usædvanligt at de voksne sanglærker først får flyvefærdige unger på vinger efter 3-4 forsøg. Æggene lægges midt i april og ungerne forlader reden allerede efter 9-10 dage, men evner typisk først at flyve en uge senere.

Sanglærkens rede er godt skjult og godt kamufleret. De 4-6 æg lægges fra midt i april og hunnen udruger æggene på ca. 11 døgn.

Føde
Sanglærkerne spiser i sommerhalvåret især insekter. Lærkernes voldsomme tilbagegang i 1970'erne tilskrives især landbrugets brug af sprøjtegifte, der reducerede lærkernes væsentligste fødekilde i sommerhalvåret. Om vinteren spiser lærkerne frø og korn.

Kilder: Nordens fugle/Benny Génsbøl, Fuglene i Danmark/Meltofte & Fjeldså. Lydfil: Volker Arnold/xeno-canto.org