En halv times daglig vandretur i naturen giver et bedre liv

Annonce

 

En rask travetur blot en halv time om dagen har en forbavsende god virkning på vores helbred og sindstilstand.

Idrætsfysiolog Morten Zacho ved Center for Aktiv Sundhed på Rigshospitalet, forklarer at der er en generel sammenhæng, der hedder, at jo mere man går, jo længere liv og jo mindre sygdom får man.
Det tager blot en halv time om dagen at tabe sig og nedsætte risikoen for livsstilssygdomme, samt at mindske stress, der i dagens Danmark er blevet en folkesygdom. Ifølge idrætsfysiologen bør man dog gerne gå lidt raskere end det sædvanlige skovturstempo, hvis man vil være sikker på at se resultater.

“Det vil helt klart være min anbefaling, at man ikke bare går hyggetur. Man går, men man skal lige op i et tempo, så man kan mærke, at åndedrættet er i gang. Det giver markant mere”, siger Morten Zacho.

Vandreture i naturen kan fjerne det farlige fedt.
Simple intervaller med tre minutter i rask tempo efterfulgt af tre minutter i roligt tempo vil give både gode resultater på vægten og bevisligt nedbringe risikoen for at få livsstilssygdomme, siger idrætsfysiologen.
Det er især fedtet omkring de indre organer (også kaldet det farlige fedt), der reduceres når vi går.

Kombinationen af natur og motion er godt for vores helbred på flere fronter, siger flere studier.

Du taber din vægt i kalorier, per kilometer du går.
Professor og sundhedsforsker Bente Klarlund fra Københavns Universitet har en tommelfingerregel, der siger, at du taber din vægt i kalorier, per kilometer du går. Vejer du 70 kilo, vil du derfor forbrænde 70 kalorier per kilometer.

“Hvis man så går fem kilometer hver dag i en måned, vil det betyde et vægttab på to kilo, hvis man så selvfølgelig lader være med at belønne sig selv ved at spise ekstra, forklarer Bente Klarlund.

Gåture er en motionsform, der sjældent giver skader og overbelastninger. Samtidig kan en vandretur henover heden, langs stranden, i skoven – eller hvor man nu har mulighed, give en afslappende tænketid for hjernen i en hektisk hverdag.

Annonce:
Stort udvalg af gode vandresko og -støvler til herrer og damer.

Moderat motion giver også bedre sædkvalitet.
Studier viser at mænd, der dyrker moderat til hårdere fysisk aktivitet 15 timer eller mere om ugen, har en bedre sædkvalitet end mænd, der er meget fysisk inaktive. Det kan dog også blive for meget af det gode. Andre studier viser nemlig, at mænd, der dyrker langdistanceelitesport, især løb og cykling med ekstreme mængder af højintens aktivitet, har risiko for nedsat sædkvalitet.
Mad med meget mættet fedt har også negativ indvirkning, viser en dansk undersøgelse. Det samme gælder rygning.
Sund kost og moderat motion er derved vejen til en bedre sædkvalitet. Man kan med andre ord ligefrem træne sin sædkvalitet.

Ophold i og tæt ved naturen styrker os.
En lang række videnskabelige studier, angiver at naturen har en positiv effekt på vores sundhed og koncentrationsevne. Undersøgelser har dokumenteret at, at mennesker med udsigt til græs og grønne træer bliver hurtigere rask på hospitaler og klarer sig bedre i skolen.
Hollandske forskere påviste tilbage i 2009 at mennesker, der boede i nærheden af grønne områder havde lavere forekomst af for eksempel depression, angst, hjertesygdomme, sukkersyge, astma og migræne. Ganske tankevækkende!

En vandretur i naturen giver både gode oplevelser og et bedre helbred – både fysisk og psykisk. Der er ingen undskyldninger. På med vandreskoene!
/NL

Kilder: Videnskab.dk, Nordjyske.dk, National Geographic, verdensskove.org.