Det første liv på jorden opstod måske tidligere end hidtil antaget

Jordens tilsyneladende tidligste fossiler er fundet i Canada (The Nuvvuagittuq Supracrustal Belt), Quebec. Her findes nogle af Jordens ældste klipper. Foto: NASA, Wikipedia.

Livet på Jorden opstod måske flere hundrede millioner år tidligere end hidtil troet – i varme kilder på havbunden.

Forskerne er generelt enige om at Jorden opstod for omkring 4,5 milliarder år siden. Men hvornår dukkede de første livsformer op på Jorden?
I Canada har forskere fra University College i London, nu fundet forsteninger af hvad der efter alt at dømme er det tidligste liv man kender. Fossilerne viser bittesmå mikrober som ifølge videnskaben kan tidsfæstet til at have levet for mellem 3,8 og 4,3 milliarder år siden.
Den nyeste viden er publiseret i tidsskriftet Nature. I følge artiklen understøtter forskningen at livet på Jorden opstod fra varme kilder på havbunden, relativ kort tid efter at Jorden blev dannet.

Indtil nu har de tidligste tegn på liv på Jorden stammet fra mikrofossiler i vestlige Australien, der menes at være 3,4 milliarder år gamle ud fra dateringen af klippestykkerne.
/JN

Kilder: ucl.ac.uk, Nature.com, b.dk.