Derfor fryser fuglene ikke om fødderne

Derfor fryser fuglene ikke om fødderne af naturvejleder Sabine Jensen.
”Det kan være svært at forestille sig hvordan, at de tynde, nøgne fugleben kan holde på varmen når det er rigtigt koldt. Sandheden er, at de kan de heller ikke, men de fryser ikke for fødderne er indrettet til det.”

Fugle har højere kropstemperatur end mennesker.
Når sne og frost trækker ind over land og temperaturen sniger sig ned under 0 punktet, kan det være svært for os mennesker at holde varmen, specielt i hænder og fødder. Det kender næsten alle til.
De fleste fugle har faktisk en lidt højere kropstemperatur end menneskers – nemlig ca. 40 grader. Det kan derfor være svært at forestille sig hvordan, at de tynde, nøgne fugleben kan holde på varmen når det er rigtigt koldt. Sandheden er, at de kan de heller ikke! Fuglene har kolde fødder, men de fryser ikke, for fødderne er indrettet til det.

Fuglenes trick – modstrømsprincippet.
Fuglenes trick er at de holder en lavere temperatur i benene end i resten af kroppen. I modsætning til menneske-ben består fuglenes ben overvejende af sener. Alle benenes muskler er gemt inde i den varme krop bag fjerdækket. Muskler fungerer dårligt ved lave temperaturer, men sener har det fint med kolde temperaturer.
Fuglenes blodkar-net er indrettet således, at det varme blod, der strømmer fra kroppen ned mod fødderne opvarmer det kolde blod der kommer op fra fødderne inden det løber tilbage til kroppen. Dette kaldes for modstrømsprincippet. Derved undgår fuglen at få koldt blod tilbage i kroppen. Funktionen medvirker til at fuglens kroptemperatur ikke falder.

Tidligere artikelSilkehalen på træk