Vandspidsmusen – et dansk pattedyr med giftigt bid

Man behøver ikke rejse til Amazonas eller Afrika for at opleve særprægede dyr. Vandspidsmusen er Danmarks eneste pattedyr med giftigt bid!

Man behøver ikke at tage til Afrikas jungle eller Sydamerikas regnskove for at møde et særpræget dyreliv. Vi har mange forunderlige arter i vores egen nære natur. En af dem er vandspidsmusen. Det er Danmarks største spidsmus og træffes gerne ved søer og vandløb, hvor den har en fortræffelig evne til at svømme og endda dykke dybt!
I modsætning til den almindelige spidsmus og dværgspidsmusen, der er gråbrune i pelsen, er vandspidsmusen smuk fløjlssort med hvid underside.
Spidsmusene er på trods af navnet ikke en mus, men hører til den dyregruppe, der kaldes insektædere – ligesom pindsvinet og muldvarpen.

Giftigt Bid!
Vandspidsmusen har som det eneste danske pattedyr et giftigt bid. I dyrets spytkirtler findes en gift, der kan lamme byttet. Det har den fordel at spidsmusen kan give sig i lag med større dyr som frøer, mus og endda fugleunger. Oftest er det insekter, orme og snegle, der er på menuen, men pattedyret kaster sig over næsten alt spiseligt den kan magte.

Tilpasset et liv ved vand
Vandspidsmusen har ret store bagfødder, der egner sig godt til svømning. Den svømmer og dykker godt. Har man held til at se den svømme under vandet får den et helt sølvglinsende udseende. Det skyldes, at den tykke pels er fuld af luftbobler, der ligger sig som en hinde over pelsen.
Selvom den foretrækker områder nær vand kan den dog også træffes i skove og enge.