Boganmeldelse: Klar blaa Luft, let Bris fra N

Johannes Larsens ornitologiske rejser i Grønland i 1925

Læst af naturskribent Søren Olsen.

Forsiden af bogen, Klar blaa Luft, let Bris fra N.

Naturkunstner og ornitolog Johannes Larsen (1867-1961) er blandt hovedskikkelserne i malergruppen Fynboerne og har i kraft af sin sans for at formidle naturen i et kunstnerisk udtryk opnået en særlig position i dansk kunsthistorie. Fra begyndelsen af 1910’erne begyndte han at levere illustrationer til storværket ”Danmarks Fugle”, som Eiler Lehn Schiøler, vekselerer og medstifter af Dansk Ornitologisk Forening, stod bag.

Som en del af researchen til dette storværk (hvoraf kun tre af otte bind udkom) foretog Schiøler en ekspedition til Grønland i sommeren 1925. Med på denne rejse var blandt andet Johannes Larsen, zoologisk konservator Henning Scheel og den da kun 16-årige Finn Salomonsen, hvis stedfar var Vagn Jacobsen, direktør for Carlsberg, der med private midler støttet ekspeditionen.

På denne berømte fugleekspedition, hvor der både blev drukket godt med vin og whisky hos de danske kolonibestyrere, samt naturligvis skudt og konserveret fugle, skrev Johannes Larsen dagbøger. De er nu blevet digitaliseret, og en afskrivning er udgivet i en pragtbog med titlen ”Klar blaa Luft, let Bris fra N”. Værket giver både forskere og alle os almindeligt interesserede læsere en enestående mulighed for at opleve og forstå kunstnerens liv og værk gennem originalt kildemateriale.

En af Johannes Larsens skitser fra bogen af en jagtfalk.

Sammen med Johannes Larsens tekster gengives løbende kommentarer af Henning Scheel, hvilket giver et andet perspektiv på samme rejse. I dagbøgerne optræder mange ornitologiske fagudtryk og for at alle læsere kan være med, er disse udtryk forklaret i noter. En del af Johannes Larsens hurtige skitser fra dagbøgerne er desuden gengivet.

Museumsinspektør ved Johannes Larsen Museet, Malene Linell Ipsen, kunsthistoriker og ph.d. Theis Vallø Madsen, og forfatter, tegner og naturhistoriker Jens Gregersen har hver skrevet nogle gode indledende afsnit om Johannes Larsen og ekspeditionen. Bogen sætter den fynske kunstner og ornitolog ind i kunstfaglig sammenhæng og giver et indblik i den arktiske biologi og datidens øvrige arktiske ekspeditioner.

Malene Linell Ipsen m.fl.: Klar blaa Luft, let Bris fra N. 352 sider, 300 kr., Strandberg Publishing & Ny Carlsbergfondet.

Mere fra NaturGuide.dk