Bier signalerer fare med hovedstød

asiatisk_honningbiHonningbier anvender sofistikerede vibrationssignaler til deres bofæller for at advare om niveauet af fare fra fjender, der angriber fødekilder eller biboet, viser nyt studie. Advarselssignalerne videregives som regel gennem et hovedstød.

Amerikanske og kinesiske biologer har i fællesskab opdaget at en asiatisk art af honningbien kan signalere forskellige typer af advarselssignaler, når bierne angribes af fjender i form af gedehamse (hvepse).

Signalerne har forskellige betydninger afhængigt af typen af ​​fare og konteksten. En bi leverer et faresignal ved at give en anden bi en kort, vibrerende puls, som regel gennem et hovedstød. En bi, der hjemkommer til boet, kan ved at overlevere disse signalere, stoppe eller reducere at andre bier flyver til de farlige områder.

“Overraskende nok kan dette signal afkode niveauet af fare ud fra den vibrationelle frekvens, tonehøjde, og farens kontekst gennem varigheden af ​​hver puls,” siger James Nieh, professor i biologi ved UC San Diego, der stod i spidsen for forskerholdet sammen med Ken Tan, professor ved Xishuangbanna tropiske botaniske have, Chinese Academy of Science.
Forskerne publicerer deres opdagelse i denne uge i tidsskriftet PLoS Biology, hvor de angiver at det er den mest sofistikerede form for alarmsignalering fundet i et socialt insekt. Forskerne vil nu undersøge om også andre arter af honningbier anvender disse stop- og advarselssignaler.
/NL