Naturen i september

Naturen netop nu af naturvejleder Sabine Jensen.
Septem betyder syv på latin og jævnfør den romerske kalender var september årets syvende måned. September er starten på efteråret – selvom den heldigvis ofte er mild med lune temperaturer. Først på måneden er dagen stadig længere end natten, men sidst på måneden har antallet af mørke timer overvundet de lyse. Der er dog stadig masser af lyspunkter i naturen.

Nu er det højsæsonen for svampeplukkere. Det er herligt med en tur i skoven efter rørhatte og kantareller og bagefter hjem og lave en god svampestuvning på ristet brød. I statens skove (se efter den røde pæl) må man færdes døgnet rundt og også udenfor vej og sti. Det giver gode muligheder for svampejægeren.
Edderkoppetid
September er også edderkoppetid. Måske knap så hyggeligt, men særdeles spændende. Det er nu at edderkoppespind i tusindvis afsløres af morgenduggen. Man kan opleve. hvordan den lange, tynde korsedderkoppe-han forsigtigt på frierfødder nærmer sig den store, runde hun. Han er klogeligt forsigtig og klar til flugt, hvis damen ikke er i elskovshumør. Det er også nu at vi kan møde en af Danmarks største edderkopper Stor Husedderkop inde i huset, hvor den langbenede han af og til forvilder sig indenfor i sin søgen efter en mage.

sortsolFugletræk
Svalerne, der lystigt hele sommeren har kvidret fra tagryggen, begynder nu at drage mod Afrika. Også stærene gør sig klar og samles i store flokke inden afgang. Det er i september at man kan opleve fænomenet sort sol ved den sønderjyske marsk, hvor tusinder at stære optræder som dansende skyer. Lidt vemodigt når fuglene trækker bort. Heldigvis har vi mejserne og snart kommer fuglene nordfra, hvor mange tilbringer vinteren i Danmark.

Ege-meldug
Lige nu kan man på mange egetræer ses et fint, hvidt lag på egenes blade. Især på mindre, yngre træer. Det er svampen egemeldug, der snylter på egetræets blade. Normalt klarer træet sig dog alligevel på trods af svampen, men alvorlige angreb kan påvirke træets sundhed.
Prøv selv at kigge efter ege-meldug næste gang du ser en eg.

Gæssene i v-formation
I september ankommer tusindvis af gæs fra nord. Gæssene flyver i en særlig v-formation. Det skyldes, at gåsens vinge ved vingeslaget presser luften sammen under vingen. Den sammenpressede luft under vingen undslipper især ved vingespidsen og her dannes en kortvarig opstigende luftstrøm. Det udnytter den bagvedliggende gås. Derfor flyver gæssene bag vingespidsen på gåsen foran.

Kronhjortene i brunst
Kronhjorten – Danmarks mægtigste, landlevende pattedyr er kommet i brunst og man kan opleve hjortens dybe brøl i skumringen i mange nord- og vestjyske plantager samt i landets dyrehaver.
Hjortene skal afgøre hvem der har ret til hinderne og det er en betydelig udfordring for den enkelte hjort, at markere sit territorie. I brunstperioden rasler kiloerne af de prægtige dyr.

Tyttebær
På heden og ved de jyske klitplantager er det tid for tyttebær. De smukke, røde bær er supergode til gele og passer fremragende til mange af vinterens gode retter. Har man mulighed for det gælder det om at komme ud i septembers rene, klare luft og plukke tyttebær.

Kastanjer
Kastanjerne kan indsamles i september. Populære i børnehaver landet over, hvor de bliver sammensat til alverdens forunderlige skabninger.
Træet blomstrer i maj-juni måned og frugten, kastanjerne, falder ned fra træet i september-oktober måned. Hjortevildtet spiser gerne kastanjer, men vores egne husdyr tåler dem ikke.

Admiraler drikker træsaft
Den smukke træksommerfugl admiral kan netop nu ses overalt i landet. På et døende elmetræ talte jeg i dag over 30 admiraler, der synligt var tiltrukket af træet. Det skyldes sikkert de gærende safter fra træet, der tiltrækker sommerfuglen. På nabotræerne var der ikke én sommerfugl.
Det smukke insekt kan i øvrigt trodse havet og flyve helt op til Færøerne. Ganske imponerende når man tænker på den kraftige vind, der kan blæse over havet. Du kan selv lokke sommerfuglene med sukker og rødvin, se hvordan her

hybenMarmelade af hyben
Der er mange frugter og bær i naturen i september. Rynket rose, der regnes for en uvelkommen invasiv art, har stadig fine blomster og dejlige hyben, der er gode til marmelade. Se her hvordan du laver en lækker hybenmarmelade.

Husk også, at det er i september at hyldebærrene modnes og kan plukkes hjem fra skov og hegn. En varm kop hyldebærsaft en vinterdag kan næppe overgås.